Na osnovu člana 34 Statuta International Schoola, na sednici održanoj dana 18.08.2025. Upravni odbor International Schoola usvojio je:
PRAVILNIK O RADU MENTORA UČENIKA INTERNATIONAL SCHOOL
I Uvodne odredbe
Član 1
Ovim Pravilnikom utvrđeni su ciljevi mentorstva, postupak dodele mentora učenicima, procedura za rad mentora, procedura određivanja broja mentora i imenovanja mentora, način vođenja evidencije rada mentora, ocenjivanje rada mentora, formiranje rang liste mentora, kao i obaveze nastavnika i stručnih saradnika tokom mentorstva.
II Ciljevi mentorstva
Član 2
Cilj mentorstva je da stvori mogućnost za stalno unapređenje veština i znanja, odnosno lični razvoj i napredovanje. Ključne karakteristike mentorstva jesu: poverljivi razgovori, savetovanje, profesionalno usmeravanje, motivisanje, prevazilaženje problema, podrška i sl.
Zadatak mentora je da prati rad, učenje, vannastavne aktivnosti, napredovanje i ponašanje učenika koji ga je odabrao.
Član 3
Mentor ima značajnu ulogu u pronalaženju odgovarajućih metoda i načina za prevazilaženje najrazličitijih poteškoća učenika (uz konsultativni rad s psihologom i pedagogom Škole), pomoći u savladavanju gradiva, stvaranju klime za uspostavljanje kvalitetnijih odnosa na relaciji učenici–profesori–roditelji, prepoznavanju interesovanja, sklonosti i afiniteta učenika, kako bi mogao da se opredeli za određeni fakultet.
Od mentora se očekuje da učenicima budu model i uzor, da vrednuju i analiziraju njihov rad, da ih savetuju, daju povratne informacije o radu, upućuju konstruktivnu kritiku, ali i da ih podržavaju i ohrabruju. Mentori pomažu učenicima kada imaju problema u savladavanju gradiva ili u uklapanju u sredinu. Kao mentori, profesori su dužni da prepoznaju i informišu učenike o njihovim mogućnostima i pripremaju ih za fakultet.
III Postupak dodele mentora
Član 4
Svi nastavnici International Schoola imaju obavezu da obavljaju dužnost mentora učenika, pod uslovom da su od strane učenika odabrani za mentora i od strane direktora i stručnih saradnika odobreni za obavljanje dužnosti mentora.
Član 5
Mesec dana od početka školske godine učenici, uz konsultaciju sa pedagoško-psihološkom službom Škole, biraju profesora – mentora.
Spisak potencijalnih mentora učeniku se dostavlja na imejl koji je učeniku dodelila Škola.
Član 6
Direktor Škole određuje rok u kojem su učenici dužni da Školi dostave odluku o izbora mentora, o čemu obaveštava učenike u pisanom pozivu za izbor mentora.
Rok u kojem su učenici dužni da donesu odluku o izboru mentora i o tome obaveste Školu ne može biti duži od 7 dana od dana prijema obaveštenja sa spiskom mentora.
IV Procedura za rad mentora
Član 7
Za vreme mentorskog rada mentor ima obavezu pridržavanja sledećih pravila:
- tokom prvih mesec dana, učenici upoznaju profesore kako bi jednog odabrali za svog mentora;
- početkom oktobra, učenici se opredeljuju za profesora koji će im biti mentor;
- profesor može imati najviše 20 (dvadeset) mentija u toku jedne školske godine, a najmanje 5;
- sredinom oktobra, mentori uspostavljaju kontakt sa svojim mentijima i njihovim roditeljima;
- u novembru i martu, mentori organizuju otvorena vrata za roditelje ukoliko žele lično da im se obrate i porazgovaraju o detetu;
- tokom školske godine, mentori grade svoj odnos sa mentijima kroz direktnu i indirektnu komunikaciju i, ukoliko prepoznaju probleme koji su van njihovog kruga delovanja, kontaktiraju sa stručnim saradnicima, direktorom i roditeljima kako bi se problemi blagovremeno prevazišli;
- u slučaju da dođe do nesporazuma između mentora i mentija, stručni saradnici preuzimaju ulogu medijatora kako bi se nesporazum izgladio;
- mentor može da prekine svoju saradnju sa mentijem ukoliko proceni da ostvaren odnos nosi rizike za neometan akademski, socijalni i emotivni razvoj deteta. Napred navedeni prekid saradnje stupa na snagu zaključno sa poslednjim danom u mesecu u kojem je doneta odluka od strane mentora;
- učenik može da prekine svoju saradnju sa mentorom ukoliko proceni da ostvareni odnos ne ispunjava njegova očekivanja po pitanju sopstvenog akademskog, socijalnog i emotivnog razvoja. Napred navedeni prekid saradnje stupa na snagu zaključno sa poslednjim danom u mesecu u kojem je doneta odluka od strane učenika;
- ukoliko dođe do prekida saradnje, učenik mora da odabere drugog mentora koji će svoje mentorske obaveze obavljati počev od 1. u mesecu koji sledi nakon meseca u kojem je odabran.
V Obaveze mentora
Član 8
Mentor ima obavezu da:
- uspostavi pozitivan i lični odnos sa učenikom, koji podrazumeva međusobno poverenje i poštovanje, poverljivost, stalnu podršku i redovnu interakciju kroz sastanke i/ili imejlove i četove;
- pruža učeniku pomoć u razvoju veština, tako što će mu pomagati u prepoznavanju i postizanju ciljeva u učenju, podsticati na tolerantno ponašanje i uvažavanje drugih;
- vodi i savetuje učenika, tako što će mu pružati pomoć u identifikovanju problema i pronalaženju rešenja, davati pravovremene i jasne povratne informacije i konstruktivnu kritiku;
- podstiče i ohrabruje samostalnost i odgovornost kod učenika, tako što neće rešavati probleme umesto njega, već će ga podsticati da samostalno pristupa rešavanju problema;
- pomogne učeniku u pronalaženju dodatnih resursa za rešavanje ličnih problema, odnosno da ga uputi na stručno lice;
- ostvari dobru komunikaciju sa roditeljima, tako što će lično kontaktirati sa njima putem imejla, četa ili telefona, kako bi roditelji bili upoznati sa akademskim, socijalnim i emotivnim razvojem svog deteta u Školi;
- upoznaje stručne saradnike i direktora Škole sa svim potencijalnim problemima u akademskom, socijalnom i emotivnom razvoju učenika;
- podnosi direktoru izveštaje o realizaciji obaveza iz ovog Pravilnika, i to najkasnije poslednjeg dana u mesecu na koji se izveštaj odnosi;
- Redovno unosi komentare i izveštaje sa sastanaka sa svim svojim mentijima u portfolio mentija ostavljajući detaljne komentare uključujući i detalje saradnje sa pedagoško-psihološkom službom;
- održi minimum 3 (tri) sastanka sa učenikom-mentijem u toku svakog meseca.
- Ima aktivnu komunikaciju sa roditeljima mentija putem sastanaka, maila ili telefona, i jasno navedenih izveštaja svakog sastanka u tabeli za sastanke;
Član 9
Mentor ne odgovara na potrebe učenika za smeštajem, hranom, odećom i sl. Ukoliko mentor primeti da učenik ne dobija adekvatnu roditeljsku ili starateljsku podršku, mentor je obavezan da o tome obavesti stručne saradnike (psihologa i pedagoga).
Mentor ne treba da rešava porodične probleme učenika. Ukoliko primeti da takvi problemi postoje, mentor je u obavezi da o tome obavesti stručne saradnike.
Mentor se ne bavi psihološko-pedagoškim savetovanjem ili terapijom učenika, već je obavezan da, ukoliko za time ima potrebe, potražiti pomoć ili savet stručnih saradnika.
VI Procedura određivanja broja mentora i imenovanja mentora
Član 10
Predlog za imenovanje mentora sastavlja i dostavlja Upravnom odboru škole direktor najkasnije 5 (pet) dana od dana početka školske godine.
Kriterijum za utvrđivanje broja mentora koji će se naći u predlogu iz stava 1 predstavlja broj učenika u školskoj godini za koju se imenuju mentori.
Kriterijum za određivanje nastavnika koji će biti predloženi za mentore je:
- kod nastavnika koji su bili mentori u školskoj godini koja predhodi školskoj godini za koju se imenuju mentori, prosečna ocena iz prethodne godine,
- kod novozaposlenih nastavnika i nastavnika koji nisu bili mentori u školskoj godini koja predhodi školskoj godini za koju se imenuju mentori, zainteresovanost za obavljanje poslova mentora, na osnovu položenog kursa o mentorstvu koje sprovodi stručni tim International School-a.
Upravni odbor škole o predlogu iz stava 1 raspravlja na prvoj narednoj sednici, u sklopu posebne tačke dnevnog reda. Upravni odbor škole donosi odluku o usvajanju, delimičnom usvajanju ili odbijanju predloga iz stava 1. U slučaju delimičnog usvajanja ili odbijanja predloga iz stava 1, Upravni odbor škole samostalno odlučuje koji će se nastavnici imenovati za mentore umesto nastavnika za koje predlog nije usvojen.
VII Evidencija o radu mentora
Član 11
Evidenciju o radu mentora vodi direktor u posebnom dokumentu u elektronskoj formi na mesečnom nivou.
Evidencija iz stava 1 vodi se na osnovu izveštaja o realizaciji obaveza iz ovog Pravilnika, koje mentori dostavljaju direktoru poslednjeg dana u mesecu za tekući mesec.
Direktor je u obavezi da obavesti Upravni odbor u slučaju saznanja da podneti izveštaj iz stava 2 nije verodostojan i/ili da mentor ne izvršava uredno obaveze iz ovog Pravilnika.
Direktor je u obavezi da dokument iz stava 1 dostavi Upravnom odboru škole u svakom trenutku kada odbor to zahteva.
VIII Evaluacija i naknada za mentorski rad
Član 12
Evaluaciju mentora sprovodi direktor škole na mesečnom nivou i to najkasnije do 05. u mesecu za prethodni mesec.
Evaluacija se sprovodi na osnovu sledećih kriterijuma:
- Upravljanje i ažuriranje portfolija mentija sa što više detalja (datum sastanka, glavne tačke, dati saveti, povratne informacije ili saradnja sa stručnim saradnicima)
- Opšte zadovoljstvo mentija svojim mentorom
- Opšte zadovoljstvo roditelja mentija mentorom učenika
- Broj sastanaka sa mentijem mesečno u odnosu na ukupan broj mentija (najmanje 3 sastanka mesečno po akademskom kalendaru, po mentiju, u trajanju od najmanje 15 minuta)
- Komunikacija sa roditeljem/starateljem svakog mentija jednom mesečno radi davanja povratnih informacija o mentiju, putem imejla, telefona ili sastanka – uz obezbeđivanje dokaza o održanom sastanku ili pozivu u evidenciji aktivnosti i tabeli sastanaka
- Saradnja sa pedagogom, psihologom i direktorom škole
- Unapređenje performansi mentija ili razvoj kompetencija mentija
- Pravovremena reakcija u zameni mentija ako ne postoji dobra saradnja i predlaganje odgovarajuće alternativne osobe za mentora školskom rukovodstvu, roditeljima mentija i samom mentiju
U odnosu na evaluaciju i broj mentija, a na osnovu mesečne evaluacije portfolija i uvidom u izveštaje sa sastanaka, obračunaće se naknada za mentorstvo prema sledećoj tabeli:
Ocena (zaokružena na ceo broj) | Naknada po mentiju |
5 | 400,00 RSD |
4 | 320,00 RSD |
3 | 240,00 RSD |
2 | 160,00 RSD |
1 | 80, 00 RSD |
Zaposlenom može biti obustavljen status mentora u sledećim slučajevima:
- Ostvarena prosečna ocena 2 i niže;
- Povreda radne obaveze zaposlenog;
- Povreda obaveze mentora iz ovog Pravilnika;
- Prekid radnog odnosa ili odsustvo duže od 30 dana koje onemogućava realizaciju aktivnosti;
- U slučaju da nema dovoljno prijavljenih učenika koji su izabrali zaposlenog za mentora;
- Na zahev mentora.
U napred navedenim slučajevima, zaposlenom će biti obustavljena naknada za mentorstvo počevši od prvog narednog dana od oduzimanja statusa mentora, a naknada za navedeni mesec u kom je realizovano mentorstvo će biti obračunata u skladu sa članom 12 ovog Pravilnika i proporcionalno broju radnih dana u mesecu.
IX Obaveze direktora i stručnih saradnika
Član 13
Dužnost direktora i stručnih saradnika u postupku dodele i tokom trajanja mentorstva predstavlja:
- procena nastavnika u smislu prihvatanja odgovornosti mentora,
- usmeravanje i savetovanje mentora,
- nadgledanje i evaluacija odnosa mentora i učenika.
X Završne odredbe
Član 14
Pravilnik o radu mentora učenika International Schoola (3-16-11/2025 od 18.08.2025.)stupa na snagu osmog dana od postavljanja na oglasnu tablu Škole.
Stupanjem na snagu ovog Pravilnika prestaje da važi Pravilnik o radu mentora od 25.08.2020. godine.
Predsednik Osnivačkog odbora/ President of the Founding board
_____________________________
Zorana Bodiroga