Na osnovu člana 34 Statuta International Schoola, na sednici održanoj dana 18.08.2025. Upravni odbor International Schoola usvojio je:

 

PRAVILNIK O RADU MENTORA UČENIKA INTERNATIONAL SCHOOL

 

I Uvodne odredbe

 

Član 1  

 

Ovim Pravilnikom utvrđeni su ciljevi mentorstva, postupak dodele mentora učenicima, procedura za rad mentora, procedura određivanja broja mentora i imenovanja mentora, način vođenja evidencije rada mentora, ocenjivanje rada mentora, formiranje rang liste mentora, kao i obaveze nastavnika i stručnih saradnika tokom mentorstva.

 

II Ciljevi mentorstva

 

Član 2

 

Cilj mentorstva je da stvori mogućnost za stalno unapređenje veština i znanja, odnosno lični razvoj i napredovanje. Ključne karakteristike mentorstva jesu: poverljivi razgovori, savetovanje, profesionalno usmeravanje, motivisanje, prevazilaženje problema, podrška i sl.

Zadatak mentora je da prati rad, učenje, vannastavne aktivnosti, napredovanje i ponašanje učenika koji ga je odabrao. 

 

Član 3

 

Mentor ima značajnu ulogu u pronalaženju odgovarajućih metoda i načina za prevazilaženje najrazličitijih poteškoća učenika (uz konsultativni rad s psihologom i pedagogom Škole), pomoći u savladavanju gradiva, stvaranju klime za uspostavljanje kvalitetnijih odnosa na relaciji učenici–profesori–roditelji, prepoznavanju interesovanja, sklonosti i afiniteta učenika, kako bi mogao da se opredeli za određeni fakultet.

 

Od mentora se očekuje da učenicima budu model i uzor, da vrednuju i analiziraju njihov rad, da ih savetuju, daju povratne informacije o radu, upućuju konstruktivnu kritiku, ali i da ih podržavaju i ohrabruju. Mentori pomažu učenicima kada imaju problema u savladavanju gradiva ili u uklapanju u sredinu.  Kao mentori, profesori su dužni da prepoznaju i informišu učenike o njihovim mogućnostima i pripremaju ih za fakultet.

 

III Postupak dodele mentora 

 

Član 4

 

Svi nastavnici International Schoola imaju obavezu da obavljaju dužnost mentora učenika, pod uslovom da su od strane učenika odabrani za mentora i od strane direktora i stručnih saradnika odobreni za obavljanje dužnosti mentora.

 

Član 5

 

Mesec dana od početka školske godine učenici, uz konsultaciju sa pedagoško-psihološkom službom Škole, biraju profesora – mentora.

Spisak potencijalnih mentora učeniku se dostavlja na imejl koji je učeniku dodelila Škola.

 

Član 6

 

Direktor Škole određuje rok u kojem su učenici dužni da Školi dostave odluku o izbora mentora, o čemu obaveštava učenike u pisanom pozivu za izbor mentora.

Rok u kojem su učenici dužni da donesu odluku o izboru mentora i o tome obaveste Školu ne može biti duži od 7 dana od dana prijema obaveštenja sa spiskom mentora.

 

IV Procedura za rad mentora

 

Član 7

 

Za vreme mentorskog rada mentor ima obavezu pridržavanja sledećih pravila:

  1. tokom prvih mesec dana, učenici upoznaju profesore kako bi jednog odabrali za svog mentora;
  2. početkom oktobra, učenici se opredeljuju za profesora koji će im biti mentor;
  3. profesor može imati najviše 20 (dvadeset) mentija u toku jedne školske godine, a najmanje 5;
  4. sredinom oktobra, mentori uspostavljaju kontakt sa svojim mentijima i njihovim roditeljima;
  5. u novembru i martu, mentori organizuju otvorena vrata za roditelje ukoliko žele lično da im se obrate i porazgovaraju o detetu;
  6. tokom školske godine, mentori grade svoj odnos sa mentijima kroz direktnu i indirektnu komunikaciju i, ukoliko prepoznaju probleme koji su van njihovog kruga delovanja, kontaktiraju sa stručnim saradnicima, direktorom i roditeljima kako bi se problemi blagovremeno prevazišli;
  7. u slučaju da dođe do nesporazuma između mentora i mentija, stručni saradnici preuzimaju ulogu medijatora kako bi se nesporazum izgladio;
  8. mentor može da prekine svoju saradnju sa mentijem ukoliko proceni da ostvaren odnos nosi rizike za neometan akademski, socijalni i emotivni razvoj deteta. Napred navedeni prekid saradnje stupa na snagu zaključno sa poslednjim danom u mesecu u kojem je doneta odluka od strane mentora;
  9. učenik može da prekine svoju saradnju sa mentorom ukoliko proceni da ostvareni odnos ne ispunjava njegova očekivanja po pitanju sopstvenog akademskog, socijalnog i emotivnog razvoja. Napred navedeni prekid saradnje stupa na snagu zaključno sa poslednjim danom u mesecu u kojem je doneta odluka od strane učenika;
  10.  ukoliko dođe do prekida saradnje, učenik mora da odabere drugog mentora koji će svoje mentorske obaveze obavljati počev od 1. u mesecu koji sledi nakon meseca u kojem je odabran.

 

V Obaveze mentora

 

Član 8

 

Mentor ima obavezu da:

  1. uspostavi pozitivan i lični odnos sa učenikom, koji podrazumeva međusobno poverenje i poštovanje, poverljivost, stalnu podršku i redovnu interakciju kroz sastanke i/ili imejlove i četove;
  2. pruža učeniku pomoć u razvoju veština, tako što će mu pomagati u prepoznavanju i postizanju ciljeva u učenju, podsticati na tolerantno ponašanje i uvažavanje drugih;
  3. vodi i savetuje učenika, tako što će mu pružati pomoć u identifikovanju problema i pronalaženju rešenja, davati pravovremene i jasne povratne informacije i konstruktivnu kritiku;
  4. podstiče i ohrabruje samostalnost i odgovornost kod učenika, tako što neće rešavati probleme umesto njega, već će ga podsticati da samostalno pristupa rešavanju problema;
  5. pomogne učeniku u pronalaženju dodatnih resursa za rešavanje ličnih problema, odnosno da ga uputi na stručno lice;
  6. ostvari dobru komunikaciju sa roditeljima, tako što će lično kontaktirati sa njima putem imejla, četa ili telefona, kako bi roditelji bili upoznati sa akademskim, socijalnim i emotivnim razvojem svog deteta u Školi;
  7. upoznaje stručne saradnike i direktora Škole sa svim potencijalnim problemima u akademskom, socijalnom i emotivnom razvoju učenika;
  8. podnosi direktoru izveštaje o realizaciji obaveza iz ovog Pravilnika, i to najkasnije poslednjeg dana u mesecu na koji se izveštaj odnosi;
  9. Redovno unosi komentare i izveštaje sa sastanaka sa svim svojim mentijima u portfolio mentija ostavljajući detaljne komentare uključujući i detalje saradnje sa pedagoško-psihološkom službom;
  10. održi minimum 3 (tri) sastanka sa učenikom-mentijem u toku svakog meseca.
  11. Ima aktivnu komunikaciju sa roditeljima mentija putem sastanaka, maila ili telefona, i jasno navedenih izveštaja svakog sastanka u tabeli za sastanke;

 

Član 9

 

Mentor ne odgovara na potrebe učenika za smeštajem, hranom, odećom i sl. Ukoliko mentor primeti da učenik ne dobija adekvatnu roditeljsku ili starateljsku podršku, mentor je obavezan da o tome obavesti stručne saradnike (psihologa i pedagoga).

Mentor ne treba da rešava porodične probleme učenika. Ukoliko primeti da takvi problemi postoje, mentor je u obavezi da o tome obavesti stručne saradnike.

Mentor se ne bavi psihološko-pedagoškim savetovanjem ili terapijom učenika, već je obavezan da, ukoliko za time ima potrebe, potražiti pomoć ili savet stručnih saradnika.

 

VI Procedura određivanja broja mentora i imenovanja mentora

 

Član 10

 

Predlog za imenovanje mentora sastavlja i dostavlja Upravnom odboru škole direktor najkasnije 5 (pet) dana od dana početka školske godine.

 

Kriterijum za utvrđivanje broja mentora koji će se naći u predlogu iz stava 1  predstavlja broj učenika u školskoj godini za koju se imenuju mentori.

 

Kriterijum za određivanje nastavnika koji će biti predloženi za mentore je:

  1. kod nastavnika koji su bili mentori u školskoj godini koja predhodi školskoj godini za koju se imenuju mentori, prosečna ocena iz prethodne godine,
  2. kod novozaposlenih nastavnika i nastavnika koji nisu bili mentori u školskoj godini koja predhodi školskoj godini za koju se imenuju mentori, zainteresovanost za obavljanje poslova mentora, na osnovu položenog kursa o mentorstvu koje sprovodi stručni tim International School-a.

 

Upravni odbor škole o predlogu iz stava 1 raspravlja na prvoj narednoj sednici, u sklopu posebne tačke dnevnog reda. Upravni odbor škole donosi odluku o usvajanju, delimičnom usvajanju ili odbijanju predloga iz stava 1. U slučaju delimičnog usvajanja ili odbijanja predloga iz stava 1, Upravni odbor škole samostalno odlučuje koji će se nastavnici imenovati za mentore umesto nastavnika za koje predlog nije usvojen. 

 

VII Evidencija o radu mentora

 

Član 11

 

Evidenciju o radu mentora vodi direktor u posebnom dokumentu u elektronskoj formi na mesečnom nivou. 

Evidencija iz stava 1 vodi se na osnovu izveštaja o realizaciji obaveza iz ovog Pravilnika, koje mentori dostavljaju direktoru poslednjeg dana u mesecu za tekući mesec.

Direktor je u obavezi da obavesti Upravni odbor u slučaju saznanja da podneti izveštaj iz stava 2 nije verodostojan i/ili da mentor ne izvršava uredno obaveze iz ovog Pravilnika. 

Direktor je u obavezi da dokument iz stava 1 dostavi Upravnom odboru škole u svakom trenutku kada odbor to zahteva.

 

VIII Evaluacija i naknada za mentorski rad

 

Član 12

 

Evaluaciju mentora sprovodi direktor škole na mesečnom nivou i to najkasnije do 05. u mesecu za prethodni mesec. 

Evaluacija se sprovodi na osnovu sledećih kriterijuma: 

  1. Upravljanje i ažuriranje portfolija mentija sa što više detalja (datum sastanka, glavne tačke, dati saveti, povratne informacije ili saradnja sa stručnim saradnicima)
  2. Opšte zadovoljstvo mentija svojim mentorom
  3. Opšte zadovoljstvo roditelja mentija mentorom učenika
  4. Broj sastanaka sa mentijem mesečno u odnosu na ukupan broj mentija (najmanje 3 sastanka mesečno po akademskom kalendaru, po mentiju, u trajanju od najmanje 15 minuta)
  5. Komunikacija sa roditeljem/starateljem svakog mentija jednom mesečno radi davanja povratnih informacija o mentiju, putem imejla, telefona ili sastanka – uz obezbeđivanje dokaza o održanom sastanku ili pozivu u evidenciji aktivnosti i tabeli sastanaka
  6. Saradnja sa pedagogom, psihologom i direktorom škole
  7. Unapređenje performansi mentija ili razvoj kompetencija mentija
  8. Pravovremena reakcija u zameni mentija ako ne postoji dobra saradnja i predlaganje odgovarajuće alternativne osobe za mentora školskom rukovodstvu, roditeljima mentija i samom mentiju

 

U odnosu na evaluaciju i broj mentija, a na osnovu mesečne evaluacije portfolija i uvidom u izveštaje sa sastanaka, obračunaće se naknada za mentorstvo prema sledećoj tabeli:

 

 

Ocena (zaokružena na ceo broj) Naknada po mentiju
5 400,00 RSD
4 320,00 RSD
3 240,00 RSD
2 160,00 RSD
1 80, 00 RSD

 

Zaposlenom može biti obustavljen status mentora u sledećim slučajevima:

  • Ostvarena prosečna ocena 2 i niže; 
  • Povreda radne obaveze zaposlenog;
  • Povreda obaveze mentora iz ovog Pravilnika; 
  • Prekid radnog odnosa ili odsustvo duže od 30 dana koje onemogućava realizaciju aktivnosti;
  • U slučaju da nema dovoljno prijavljenih učenika koji su izabrali zaposlenog za mentora;
  • Na zahev mentora.

 

U napred navedenim slučajevima, zaposlenom će biti obustavljena naknada za mentorstvo počevši od prvog narednog dana od oduzimanja statusa mentora, a naknada za navedeni mesec u kom je realizovano mentorstvo će biti obračunata u skladu sa članom 12 ovog Pravilnika i proporcionalno broju radnih dana u mesecu. 

 

IX Obaveze direktora i stručnih saradnika

 

Član 13

 

Dužnost direktora i stručnih saradnika u postupku dodele i tokom trajanja mentorstva predstavlja:

  1. procena nastavnika u smislu prihvatanja odgovornosti mentora,
  2. usmeravanje i savetovanje mentora,
  3. nadgledanje i evaluacija odnosa mentora i učenika.

 

X Završne odredbe

 

Član 14

 

Pravilnik o radu mentora učenika International Schoola (3-16-11/2025 od 18.08.2025.)stupa na snagu osmog dana od postavljanja na oglasnu tablu Škole.

 

Stupanjem na snagu ovog Pravilnika prestaje da važi Pravilnik o radu mentora od 25.08.2020. godine.

 

 

Predsednik Osnivačkog odbora/ President of the Founding board

 

_____________________________

Zorana Bodiroga

Register
Upis za generaciju 2025/26. je u toku! Prijavite se ovde »