Pravilnik o merama, načinu i postupku zaštite i bezbednosti učenika

 

U skladu sa odredbama Statuta International Schoola, Upravni odbor International School (u daljem tekstu: Škola), na sastanku održanom 18.08.2025., usvojio je: 

 

Pravilnik o merama, načinu i postupku zaštite i bezbednosti učenika za vreme obrazovno vaspitnog rada i drugih aktivnosti koje organizuje International School

 

 Osnovne odredbe

 

Član 1

 

Pravilnikom o merama, načinu i postupku zaštite i bezbednosti učenika propisuju se mere, način i postupak zaštite i bezbednosti učenika Škole za vreme boravka u Školi i za vreme izvođenja svih aktivnosti koje organizuje Škola, način njihovog sprovođenja i odgovornost zaposlenih i učenika za neizvršavanje odredaba ovog pravilnika.

 

Škola je izradila ovaj pravilnik u skladu sa Uputstvom o izradi akta kojim ustanove obrazovanja i vaspitanja propisuju mere, način i postupak zaštite bezbednosti dece i učenika („Sl. gl. RS”, broj 67/22), a po prethodno izvršenoj analizi potencijalnih i aktuelnih rizika u organizaciji rada Škole (prostorni, tehnički, vremenski i drugi organizacioni uslovi).

Učenici imaju pravo na zaštitu i bezbednost u Školi i od postupaka od zaposlenih, roditelja, odnosno drugog zakonskog zastupnika deteta, i trećih lica koja ugrožavaju njihovu bezbednost. 

Učenici imaju pravo na zaštitu i bezbednost od elementarnih nepogoda – požara, poplava, zemljotresa, drugih nesreća, udesa, katastrofa ili drugih vanrednih okolnosti situacija koje mogu da ugroze bezbednost učenika u Školi. 

 

Član 2 

 

Pravilnikom se obezbeđuje učenicima pravo na zaštitu i bezbednost: 

  • U zgradi Škole, 
  • Van zgrade Škole, za vreme ostvarivanja vaspitno-obrazovnog rada i drugih oblika rada i usluga koja ostvaruje Škola (realizacija zimovanja i letovanja učenika, izleta, šetnji po gradu, posete drugim institucijama, organizovanja priredbi i sličnih aktivnosti koje organizuje Škola). 

 

Učenici imaju pravo na zaštitu i bezbednost od: 

  • 1. Postupaka drugih lica, 
  • 2. Bolesti i povreda, 
  • 3. Požara, poplave, zemljotresa, epidemija, elementarnih nepogoda i drugih prirodnih pojava koje mogu ugroziti bezbednost. 

 

Član 3

 

Zaposleni Škole su u obavezi da u kontaktu sa učenicima, naročito kada sa učenicima obrađuju programske sadržaje i na časovima odeljenjske zajednice, upoznaju učenike sa opasnostima sa kojima se mogu suočiti za vreme boravka u Školi i izvođenja drugih aktivnosti koje organizuje Škola, kao i sa načinom ponašanja kojim se te opasnosti mogu izbeći ili otkloniti. 

 

Zaposleni, roditelji, odnosno drugi zakonski zastupnici obavezni su da direktoru, pomoćniku direktora, sekretaru Škole ili drugom ovlašćenom licu prijave svaku pojavu za koju posumnjaju da bi mogla da ugrozi zaštitu i bezbednost učenika. 

 

Član 4

 

Odredbe ovog pravilnika dužni su da poštuju svi zaposleni u Školi, učenici, roditelji, odnosno zakonski zastupnici učenika (u daljem tekstu: roditelji) i treća lica kada se nalaze u školskoj zgradi, školskom dvorištu ili na drugom mestu na kojem se ostvaruje obrazovno vaspitni rad ili druga aktivnost u organizaciji Škole.

 

Član 5

 

Nesprovođenje i nepridržavanje mera, načina i postupka zaštite i bezbednosti od strane zaposlenih, propisanih ovim pravilnikom, smatra se težom povredom radnih obaveza, za koju se vodi disciplinski postupak, u skladu sa Zakonom.

 

Disciplinska odgovornost zaposlenih ne isključuje krivičnu i materijalnu odgovornost.

Svesno nepridržavanje pravila i mera bezbednosti od strane učenika, propisanih ovim pravilnikom, smatra se težom povredom obaveza učenika, za koju se vodi vaspitno-disciplinski postupak, u skladu sa Zakonom.

 

Član 6

 

Posebna obaveza direktora ili lica koje ovlasti direktor je, da povremeno, bez prethodne najave, a najmanje jedanput mesečno, proverava da li se sprovode mere za ostvarivanje zaštite i bezbednosti učenika.

Nesprovođenje mera bezbednosti i zaštite učenika, propisanih ovim Pravilnikom, predstavlja razlog za razrešenje direktora, u skladu sa Zakonom.

 

Član 7

 

Radi sprovođenje mera propisanih ovim Pravilnikom, Škola sarađuje sa državnim organima i drugim subjektima i nadležnim institucijama sa kojima je takva saradnja potrebna u postupku obezbeđivanja i sprovođenje mera utvrđenih ovim Pravilnikom. 

 

Član 8 

 

Škola je dužna da upozna učenike, njihove roditelje, odnosno drugog zakonskog zastupnik, kao i sve zainteresovane sa merama, načinom i postupkom zaštite i bezbednosti učenika, na odgovarajući način (istaknuti ovaj Pravlnik na oglasnoj tabli Škole i na zvaničnoj internet stranici Škola). 

 

Član 9

 

Na materiju koju uređuje ovaj pravilnik shodno se primenjuju odredbe drugih opštih akata Škole čija je primena od značaja za ostvarivanje zaštite i bezbednosti učenika.

 

 Zaštita i bezbednost u školskoj zgradi

 

Član 10

 

Za vreme trajanja nastave i drugih aktivnosti, stalno su otključana ulazna vrata Škole.

 

Za otključavanje ulaznih vrata ovlašćeno je obezbeđenje Škole.

Obezbeđenje otključava ulaz za učenike pola sata pre početka nastave, proverava stanje školskih prostorija i o tome obaveštava direktora, ili sekretara, a u slučaju potrebe preduzima neophodne mere.

 

ІІ. ANALIZA POTENCIJALNIH I AKTUELNIH RIZIKA U ORGANIZACIJI ŠKOLE

 

Član 11 

 

U cilju obezbeđivanja zaštite i bezbednosti učenika izvršena je analiza potencijalnih i aktuelnih rizika , i to: 

  1. Pristup objektima Škole 

Školski objekat nalazi se u Beogradu, opština Vračar, Šumatovačka ulica broj 45. Objekat je pristupačan za učenike i roditelje, odnosno druge zakonske zastupnike, i nalazi se u neposrednoj blizini saobraćajnica koje ne predstavljaju veći rizik za učenike i roditelje, jer su obeležene potrebnim saobraćajnim znacima, semaforima i pešačkim prelazom. 

 

  1. Sigurnost prostora 

Za otključavanje ulaznih vrata ovlašćeno je obezbeđenje Škole. Obezbeđenje otključava ulaz za učenike pola sata vremena pre početka nastave, proverava stanje školskih prostorija i o tome obaveštava direktora, ili sekretara, a u slučaju potrebe preduzima neophodne mere. Osvetljenost objekata postoji od spoljašnjeg osvetljenja na samom objektu. Kada se u Školi ne izvodi nastava i druge aktivnosti,ulazna vrata na školskoj zgradi su zaključana. Za otključavanje  ulaznih vrata na početku radnog vremena zaduženo je obezbeđenje Škole, a za zaključavanje ulaznih vrata na kraju radnog vremena zaduženo je obezbeđenje Škole, a u njihovom odsustvu – drugo lice, po ovlašćenju direktora.

Video nadzor postoji na objektu. Stanje gromobranskih instalacija se redovno proverava na svake dve godine, kao i ostale instalacije se održavaju u ispravnom stanju (vodovodne, kanalizacione, elelktrične i gasne mreže, i dr.). Rizici od poplava i izliva kanalizacije ne postoje, jer je Škola sprovela sve neophodne mere. 

 

  1. Stanje objekata u unutrašnjem prostoru 

Obezbeđeni su neophodni uslovi za nesmetano odvijanje vaspitno-obrazovnog rada. Pristupačnost objektu je obezbeđena za sve korisnike, objekti se greju pomoću klima uređaja, te ne postoji rizik od katastrofa izazvanih sagorevanjem materijala koji se koriste za grejanje prostora. Škola redovno vrši sanitarnu kontrolu i deratizaciju prostora, dezinfekciju i dezinsekciju sve u skladu sa zakonom i potrebama Škole. 

 

III. PREVENTIVNE MERE ZAŠTITE I BEZBEDNOSTI U VEZI SA ORGANIZACIJOM RADA 

 

Član 12

 

Preventivne mere zaštite i bezbednosti učenika su: 

  1. Lice koje otvara objekat dužno je da pre dolaska učenika izvrši pregled svih prostorija u objektu i utvrditi da li su bezbedne za boravak učenika; 
  2. Po prijemu učenika, objekti su pod stalnim nadzorom i to putem video nadzora i od strane fizičkog obezbeđenja; 
  3. Nepoznata lica koja ulaze u objekat moraju se legitimisati, i zaposleni koji ga prvi uočio ima obavezu da nepoznatog sprovede do lica koga traži; 
  4. Zabranjeno je unošenje oružja i drugih sredstava kojima se može ugroziti bezbednost učenika; 
  5. Zabranjuje se zaposlenima konzumiranje alkohola, opijata i narkotičkih sredstava u objektima i u funkcionalnom delu prostora u kome se obavlja obrazovanje uključujući i dvorišni prostor, kao i za vreme obavljanja svih vaspitno obrazovnih aktivnosti koje se realizuju od strane Škole;
  6. Obavezuju se lica zadužena za sprovođenje protivpožarne zaštite u Školi, da redovno prate i sprovode mere zaštite od požara, predviđene zakonom i opštim aktom Škole; 
  7. U slučaju požara, poplave, zemljotresa, epidemija, udara groma i drugih elementarnih nepogoda, koje ugrožavaju bezbednost učenika, primenjuju se mere i uputstva predviđena zakonom, pravilnikom i drugim opštim aktima Škole; 
  8. Blagovremeno preduzimanje mera za sprečavanje i otklanjanje kvarova na opremi, instalacijama u objektu koji mogu ugroziti fizičku bezbednost učenika i zaposlenih. Zaposleni koji prvi uoči kvar na opremi i uređajima dostavlja obaveštenje prvom pretpostavljenom, a ako postoji opasnost po život i zdravlje učenika i imovine, obraća se odmah nadležnim institucijama, kao što su komunalna služba, vatrogasna služba, hitna pomoći slično; 
  9. Osiguranje učenika od povreda i drugih nesrećnih slučajeva i nezgoda; 
  10. Postavljanje video nadzora na objektima, kao i osvetljenost prostora;
  11. Ugradnja interfona; 
  12. Poštovanje normativa o broju učenika u odeljenju; 
  13. Oprema i didaktička sredstva prilikom ugradnje i nabavke moraju imati sertifikat o ispravnosti i bezbednosti; 
  14. Vodi se pisana evidencija u kojoj se evidenrtiraju posete roditelja; 
  15. U cilju zaštita od fizičkog povređivanja učenika i zaposlenih potrebno je da: 

– podovi ne budu klizavi, 

– u zimskom periodu potrebno je redovno čišćenje snega i skidanje ledenica sa krova ispred ulaza i oko školskog objekta, 

– obezbediti zaštitu na predmetima sa oštrim ivicama, 

– postavljanje gelendera sa jedne strane za 10 stepenika, a za više od 10 stepenika sa obe strane, 

– postavljanje ograde oko dvorišta, 

– električni utikači i prekidači treba da imaju sigurnosne elemenate. 

  1. Pravilno korišćenje i nadzor nad upotrebom mašina, aparata i drugih uređeja u realizaciji obrazovanja, kao i alata, hemikalija, i drugih sredstava, kao i redovna provera ispravnosti, upotreba propisane zaštitne opreme, posebno redovno servisiranje aparata za gašenje požara i druge elektro opreme; 

Zaposleni u Školi po završetku radnog vremena su dužni da isključe elektro uređaje, uklone zapaljive tečnosti, i drugi lako zapaljiv materijal i sl. ; 

17 Posebna zaštita učenika prilikom ostvarivanja obrazovno-vaspitnog rada van Škole;

  1. Zabranjen je pristup licima koja nisu zaposlena u Školi za vreme obrazovno-vaspitne aktivnosti koja se relizuje u školskom objektu, izuzev roditeljima ili licima koje roditelj ovlasti, licima koja imaju zakazan razgovor sa upravom Škole i dostavljačima pravnih lica sa kojima Škola ostvaruje saradnju, a čija je prisutnost neophodna radi realizacije napred navedene saradnje. Nastavnici i radnik obezbeđenja vode računa da u školskom objektu borave isključivo učenici iz Škole, a izuzetno i napred navedena lica, i imaju obavezu da treća lica upozore da napuste prostor Škole i ukoliko to ne učini, u obavezi su da pozovu direktora i patrolu MUP-a; 
  2. Zabranjeno je korišćenja mobilnih telefona za vreme rada sa učenicima, osim u slučajevima kada se isti koristi za realizaciju nastavnih i vannastavnih aktivnosti, odnosno za fotografisanje učenika tokom nastavnih i vannastavnih aktivnosti; 
  3. Zabranjeno je da učenici, tokom trajanja časova, bez nadzora ili odobrenja nastavnika odlaze u druge učionice, do kancelarija stručnih saradnika, i u druge prostorije Škole; 
  4. Potrebno je redovno obaveštevanje zaposlenih, roditelja i učenika o svim aktivnostima koje se odnose na zaštitu i bezbednost; 
  5. Zabranjeno je uvođenje domaćih i divljih životinja u školski objekat, izuzev manjih pasa; 
  6. Zdravstvena zaštita i bezbednost učenika se ostvaruje primenom sledećih mera: 

-pribavljanje neophodnih podataka od roditelja, a koji se odnose na zdravstveno stanje učenika, u skladu sa zakonom;

-u slučaju bolesti ili povrede učenika zaposleni je u obavezi da obavesti roditelja, i obezbedi adekvatnu medicinsku pomoć, i to: 

proceniti težinu povrede i da ukaže prvu pomoć, i telefonskim putem obavezno obavesti roditelje i direktora . 

pozivanje ekipe hitne medicinske pomoći je na broj 194, ukoliko je navedeno neophodno; 

kod povreda koje zahtevaju intervenciju u zdravstvenoj ustanovi povređenom učeniku, obavezno, obezbediti pratnju od strane zaposlenog (nastavnik ili stručni saradnik) sa ili bez roditelja (i bez obzira na eventualna insistiranja roditelja, da pratnja zaposlenog nije potrebna). 

kod težih povreda ili stanja koja zahtevaju hitnu intervenciju pozvati hitnu pomoć i postupiti po njihovom uputstvu (zaposleni je u pratnji deteta). Po povratku iz zdravstvene ustanove napisati izveštaj o povredi ili stanju i isti proslediti direktoru. Izveštaj o povređivanju mora biti zaveden, potpisan i overen od strane nastavnika koji je bio u odeljenju kada se povreda dogodila, odnosno od zaposlenog koji je bio u pratnji učenika i direktora. 

-svaki Objekat mora imati Priručnu apoteku-kompleti prve pomoći. Za proveru i kompletiranje prve pomoći zaduženo je lice za bezbednost i zdravlje na radu. 

  1. U toku boravka učenika u Školi postoji mogućnost za nastajanje neželjenog povređivanja učenika, kao što su posekotine, ogrebotine i razderotine, nagnječenja, uganuća, udarac u glavu, strano telo u oku, strano telo u nosu, strano telo u uvu, strana tela u disajnom putu, krvarenje iz nosa, i dr. Za sve navedene povrede koje se dese u Školi, potrebno je da zaposleni pozove roditelja ili lice koje roditelj ovlasti, kao i direktora, a po potrebi, u zavisnosti od procene težine povrede i hitnu pomoć. Ukoliko se roditelj ili lice koje roditelj ovlasti ne javljaju na telefon, direktor će odrediti usmeno koji zaposleni je u obavezi da ostane uz učenika sve do javljanja roditelja.
  2. Obaveza roditelja je da učenika, čije je zdravstveno stanje takvo da može da predstavlja opasnost za druge učenike i zaposlene, odvedu na odgovarajući zdravstveni pregled i ne šalju ga na nastavu i druge aktivnosti koje organizuje Škola, dok ne dobije odgovarajuću potvrdu lekara o zdravstvenoj sposobnosti. 
  3. Odgovornost za ispravnost i pripremu hrane za učenike snosi dobavljač prehrabenih proizvoda sa kojim Škola ima zaključen ugovor. Škola snosi odgovornost o higijenskim uslovima prostorija u kojima se hrana poslužuje i konzumira. 
  4. Zabranjen je ulaz u kuhinju i u čajne kuhinje svim licima koja ne učestvuju u procesu distribucije hrane. 
  5. Škola je ugovorila da se distribucija obroka za učenike vrši se u adekvatnim posudama, namenskim vozilom, te da priprema obroka zadovoljava sve tehničke i higijenske uslove. 
  6. U Školi je zabranjeno unošenje hrane, kolača i torti, bombona i grickalica bez deklaracije. 
  7. Redovno održavanje klima uređaja, jednom godišnje sevisiranje istih;
  8. Najmanje dva puta godišnje obavljanje dezinsekcije i deratizaciju školskog objekta 

a po potrebi i češće. 

  1. Sanitarni pregled zaposlenih na poslovima ishrane, nege i održavanja higijene, dva puta godišnje. 
  2. Redovno snabdevanje toaleta tečnim sapunom i toalet papirom. 
  3. Zabranjeno je pušenje u Školi i u funkcionalnom delu prostora u kome se obavlja delatnost, 
  4. Učenik koji ima zdravstvenih problema i koristi terapiju, može dolaziti u Školu samo uz potvrdu koju izdaje lekar. 
  5. Učenik koje ima vaške ne može dolaziti u Školu. 
  6. Učenik koji ima promene na koži i sluzokoži oka, nosa i usta (konjuktivitis, afte id…) može dolaziti u Školu uz potvrdu lekara. 
  7. Učenik koje ima zdravstvene smetnje, prilikom organizovanja posebnih i specijalizovanih programa, može uzeti učešće, uz posebnu dozvolu lekara. 
  8. Podovi trebaju da budu od čvrstog materijala, pogodni za lako održavanje i ne mogu biti klizavi.
  9. Na osnovu saglasnosti zakonskih zastupnika učenika koja je data potpisivanjem ugovora o školovanju, Škola u saradnji sa zdravstvenom ustanovom za bolesti zavisnosti, sa kojom Škola ima zaključen ugovor, može vršiti nenajavljeno testiranje učenika Škole na prisustvo narkotičkih sredstava i/ili psihoaktivnih supstanci u organizmu, tokom cele školske godine u prostorijama Škole uz prisustvo medicinskog osoblja napred navedene zdravstvene ustanove. U saradnji sa nadležnom ustanovom / laboratorijom, Škola može vršiti nenajavljeno testiranje učenika na prisustvo alkohola u organizmu učenika, tokom cele školske godine. 

 

Član 13 

 

Radi ostvarivanja zaštite od požara, zaposleni i učenici su dužni da sprovode mere propisane Zakonom o zaštiti od požara, drugih propisa koji uređuju ovu materiju, planova zaštite od požara, odluka nadležnog organa jedinice lokalne samouprave, Upravnog odbora i drugih organa, kao i opšteg akta Škole kojim se uređuju način, postupak i mere u oblasti protivpožarne zaštite.

 

Član 14

 

Radi ostvarivanja zaštite i bezbednosti od poplave i/ili izlivanja fekalija, stručno lice koje angažuje Škola proverava ispravnost vodovodnih i kanalizacionih instalacija i preduzima potrebne mere u slučaju uočenih promena koje mogu ugroziti bezbednost učenika i zaposlenih u Školi.

Svi zaposleni i učenici obavezni su da bez odlaganja obaveste direktora ili sekretara o uočenim promenama na vodovodnim i kanalizacionim instalacijama, koje mogu ugroziti bezbednost učenika i zaposlenih u Školi.

 

Član 15 

 

Radi ostvarivanja zaštite i bezbednosti od električne struje, stručno lice koje angažuje Škola proverava ispravnost električnih instalacija i preduzima potrebne mere u slučaju uočenih promena koje mogu ugroziti bezbednost učenika i zaposlenih u Školi.

Svi zaposleni i učenici obavezni su da bez odlaganja obaveste direktora ili sekretara o uočenim promenama na električnim instalacijama, koje mogu ugroziti bezbednost.

 

Član 16 

 

Uređaji, drugi predmeti i materije koji se koriste u nastavnom procesu, za održavanje higijene ili u druge svrhe moraju se držati van domašaja neovlašćenih lica, ako mogu predstavljati opasnost po život i zdravlje učenika.

 

Član 17

 

Radi ostvarivanja zaštite i bezbednosti od udara groma, stručno lice koje angažuje Škola redovno proverava ispravnost gromobranskih instalacija, u skladu sa propisima u toj materiji.

Svi zaposleni i učenici obavezni su da bez odlaganja obaveste direktora, pomoćnika direktora/izršnog menadžera ili sekretara o uočenim promenama na gromobranskim instalacijama, koje mogu dovesti u pitanje njihovo funkcionisanje.

 

IV. MERE ZA OSTVARIVANjE ZAŠTITE UČENIKA OD NASILjA, ZLOSTAVLjANjA I ZANEMARIVANjA I DISKRIMINACIJE 

 

Član 18

 

U cilju ostvarivanja ovog vida zaštite i bezbednosti učenika u Školi su propisana Pravila ponašanja, Procedure intervencije u slučaju da se desi nasilje nad učenicima koje su sastavni deo ovog Pravilnika, kao i aktivnosti stručnog Tima za zaštitu od diskriminacije, nasilja, zlostavljanja i zanemarivanja  koji se formira za svaki pojedinačni slučaj nasilja.

 

Član 19 

 

U Školi su zabranjene aktivnosti kojima se ugrožavaju, omalovažavaju, diskriminišu ili izdvajaju učenici, zaposleni i drugao lica, odnosno grupe lica, po osnovu: rasne, nacionalne, etničke, jezičke, verske ili polne pripadnosti, fizičkih i psihičkih svojstava, smetnji u razvoju i invaliditeta, zdravstvenog stanja, uzrasta, socijalnog i kulturnog porekla, imovnog stanja, odnosno političkog opredeljenja i podsticanje ili nesprečavanje takvih aktivnosti, kao i po drugim osnovama utvrđenim zakonom kojim se propisuje zabrana diskriminacije. Škola je u obavezi da postupa u skladu sa aktom kojim se utvrđuju bliži kriterijumi za prepoznavanje oblika diskriminacije od strane zaposlenog, učenika ili trećeg lica u Školi.

 

Član 20 

 

U Školi je zabranjeno: fizičko, psihičko i socijalno nasilje; zlostavljanje i zanemarivanje učenika; fizičko kažnjavanje i vređanje ličnosti, seksualna zloupotreba učenika ili zaposlenih i elektronsko nasilje od strane zaposlenih prema učenicima i od strane učenika prema zaposlenima. Pod nasiljem se podrazumeva svaki oblik jedanput učinjenog ili ponovljenog verbalnog ili neverbalnog ponašanja koje ima za posledicu stvarno ili potencijalno ugrožavanje zdravlja, razvoja i dostojanstva učenika. Zaštita učenika od nasilja obuhvata mere i postupke u slučaju pojave nasilja među učenicima, nasilja od strane odrasle osobe zaposlene u Školi i nasilja od strane odrasle osobe koja nije zaposlena u Školi. U Školi je zabranjen svaki oblik nasilja i zlostavljanja od strane učenika, njihovih roditelja ili zakonskog zastupnika nad vaspitno-obrazovnim osobljem, stručnim saradnicima ili drugim zaposlenima. Zbog povrede ove zabrane, protiv roditelja se pokreće prekršajni, odnosno krivični postupak. 

 

Član 21 

 

Fizičko nasilje je ponašanje koje dovodi do stvarnog ili potencijalnog telesnog povređivanja učenika. Psihološko, ili emocionalno nasilje je ono ponašanje koje dovodi do trenutnog ili trajnog ugrožavanja psihičkog ili emocionalnog zdravlja i dostojanstva učenika. Socijalno nasilje je ponašanje koje ima za posledicu isključivanje iz grupe ili diskriminaciju učenika po bilo kom osnovu. Seksualno nasilje podrazumeva uključivanje učenika u bilo kakvu konkretnu ili nekonkretnu seksualnu aktivnost. 

 

Član 22

 

Mere prevencije 

 

Radi sprečavanja svih vrsta nasilja nad učenicima Škola je dužna da primenjuje mere čiji su ciljevi : 

– stvaranje i negovanje klime prihvatanja, tolerancije i uvažavanja;

– uključivanje svih interesnih grupa (učenika, zaposlenih, roditelja, lokalne zajednice) u donošenje i razvijanje programa prevencije; 

– podizanje nivoa svesti za prepoznavanje nasilja; 

– definisanje postupaka za zaštitu od nasilja i reagovanja u situacijama nasilja; – informisanje svih interesnih grupa o postupcima zaštite; 

– unapređivanje kompetencije svih interesnih grupa za uočavanje i rešavanje problema nasilja. 

 

Mere prevencije Škola je dužna da planira na osnovu analize učestalosti slučajeva nasilja, zastupljenosti različitih oblika nasilja, broja povreda, sigurnosti objekata i dvorišta. 

 

Član 23 

Mere intervencije 

 

Saznanje o nasilju – otkrivanje, odvija se: 

– opažanjem ili dobijanjem informacija da je nasilje u toku; 

– sumnjom da se nasilje dešava na osnovu prepoznavanja spoljašnjih znakova ili specifičnog ponašanja učenika i porodice ili putem poveravanja neposredno od samog učenika ili posredno od treće osobe. Svaki zaposleni u Školi koji ima saznanje da je nasilje u toku dužan je da reaguje tako što će prekinuti nasilje ili pozvati pomoć, ukoliko proceni da samostalno ne može da prekine nasilje. Posle intervencije, o slučaju nasilja obavezno se obaveštava stručna služba Škole. Nastavnik je dužan da po sticanju saznanja da se nasilje dogodilo, ili postoji sumnja da se nasilje dešava, organizuje konsultacije čiji cilj je da se: 

– razjasne okolnosti i analiziraju činjenice vezane za slučaj nasilja; 

– proceni nivo rizika i napravi plan zaštite; 

– donese odluka o načinu reagovanja i praćenja. 

Konsultacije se obavljaju u okviru Škole, sa imenovanim Timom za zaštitu od diskriminacije, nasilja, zlostavljanja i zanemarivanja od strane direktora Škole, poštujući princip poverljivosti. 

Nizak nivo rizika nasilničkog ponašanja postoji kada je za rešavanje slučaja dovoljno angažovanje onog ko je otkrio nasilje. Ukoliko je potrebno nastavnik preduzima i dodatne mere, evidentira i prati ponašanje i sl. (prvi nivo rizika). 

Umereni nivo rizika nasilničkog ponašanja postoji kada je za rešavanje slučaja potrebno uključivanje drugih lica u okviru Škole (roditeli, služba stručnih saradnika, Tim za zaštitu od diskriminacije, nasilja, zlostavljanja i zanemarivanja, direktor, pomoćnik direktora), i ako se nasilničko ponašanje koje ima nizak nivo rizika ponavlja od strane istih aktera (drugi nivo rizika). 

Visok nivo rizika nasilničkog ponašanja postoji kada Škola nema kapaciteta za rešavanje i obraća se drugim institucijama: Centru za socijalni rad, Ministarstvu unutrašnjih poslova, zdravstvenim institucijama (treći nivo rizika). 

 

Član 24

 

Svi zaposleni u Školi dužni su da direktoru prijave nasilje od strane zaposlenih u Školi prema učeniku. Ukoliko je zbog slučaja nasilja od strane zaposlenog prema učeniku pokrenut disciplinski postupak, direktor Škole dužan je da zaposlenog udalji sa rada do okončanja disciplinskog postupka. 

 

Član 25

 

Radi sprovođenja postupka zaštite učenika, u slučaju potrebe, obrazuje se Tim za zaštitu od diskriminacije, nasilja, zlostavljanja i zanemarivanja imenovanjem članova tima od strane direktora Škole. Lice koje koordinira timom je po pravilu stručni saradnik (psiholog, pedagog) ili nastavnik koji imaju dobre komunikativne sposobnosti i u svojoj ličnoj i profesionalnoj biografiji nemaju elemenata nasilnog ponašanja. Zadaci i plan rada Tima za zaštitu od diskriminacije, nasilja, zlostavljanja i zanemarivanja određeni su na osnovu Posebnog plana aktivnosti za datu situaciju.

 

Član 26 

 

Zaposleni u Školi su u obavezi da vode evidenciju o pojavama nasilja. Dokumentacija o pojavama nasilja čuva se na sigurnom mestu, kako bi se obezbedila poverljivost podataka. Tim za zaštitu od diskriminacije, nasilja, zlostavljanja i zanemarivanja čuva protokole (evidencioni obrasci) o učinjenom nasilju ili sumnji da se nasilje dešava. Tim za zaštitu od diskriminacije, nasilja, zlostavljanja i zanemarivanja prikuplja dokumentaciju o slučajevima nasilja koji zahtevaju njegovo uključivanje. 

 

Član 27

 

Procedura intervencija u slučaju kada se dogodi nasilje od strane odrasle osobe koja nije zaposlena u Školi 

  1. Ako neko od zaposlenih primeti da se nasilje dešava nad učenikom u krugu Škole, dužan je da ga prekine. 
  2. Ako zaposleni nije u stanju da prekine nasilje, o tome obaveštava direktora Škole. 
  3. Direktor obaveštava roditelja odmah nakon prekida nasilja, ukoliko roditelj nije nasilnik. 
  4. Direktor poziva MUP na broj 192, Centar za socijalni rad, a po potrebi i hitnu pomoć. 
  5. Direktor saziva Tim za zaštitu od diskriminacije, nasilja, zlostavljanja i zanemarivanja radi procene nivoa nasilja, nivoa rizika, određivanja mera i aktivnosti u daljem toku situacije. Na sastanak se poziva i učenikov odeljenjski starešina zbog uvida u celokupnu situaciju porodice učenika. 
  6. Tim za zaštitu od diskriminacije, nasilja, zlostavljanja i zanemarivanja nastavlja saradnju sa Centrom za socijalni rad i prati efekte preduzetih mera. 
  7. Ako je zaposleni uspeo da prekine nasilje, smiruje situaciju. 
  8. Osoba koja je prekinula nasilje dužna je da prihvati učenika, umiri ga, pruži mu empatiju i smesti ga u bezbednu i detetu prihvatljivu sredinu do dolaska osobe sa kojom je učenik bezbedan. 
  9. Ako se nasilje dogodilo pred drugim učenicima osoba koja je prekinula nasilje obavezna je da se pobrine, u koordinaciji sa Timom za zaštitu učenika od diskriminacije, nasilja, zlostavljanja i zanemarivanja, da kod učenika uđe nastavnik, stručni saradnik koga učenici prihvataju i koji je u stanju da ih smiri. 
  10. Odmah potom osoba koja je prekinula nasilje obavlja razgovor sa osobom koja je vršila nasilje, u cilju smirivanja situacije. 
  11. Osoba koja je prekinula nasilje o tome obaveštava direktora Škole. 
  12. Direktor obavlja razgovor sa osobom koja je vršila nasilje, nakon toga poziva roditelja (ako on sam nije nasilnik), Centar za socijalni rad, policiju i po potrebi zdravstvenu službu. 
  13. Direktor saziva Tim za zaštitu od diskriminacije, nasilja, zlostavljanja i zanemarivanja radi procene nivoa nasilja, nivoa rizika, određivanja mera i aktivnosti u daljem toku situacije. Na sastanak se poziva i učenikov odeljenjski starešina zbog uvida u celokupnu situaciju porodice učenika. 
  14. Tim za zaštitu od diskriminacije, nasilja, zlostavljanja i zanemarivanja prati efekte preduzetih mera. 
  15. Ako se u odeljenju pojavi učenik sa tragovima nasilja ( modrice… i sl. ), ili ako se kod učenika ponove znaci zapuštenosti ( neurednost, vašljivost… i sl. ), nastavnik je dužan da to prijavi nekom od članova Tima za zaštitu od diskriminacije, nasilja, zlostavljanja i zanemarivanja. 
  16. Član Tima za zaštitu od diskriminacije, nasilja, zlostavljanja i zanemarivanja obaveštava direktora. 
  17. Direktor obaveštava stručnu službu koji obavlja razgovor sa učenikom. 
  18. Direktor saziva sastanak Tima za zaštitu od diskriminacije, nasilja, zlostavljanja i zanemarivanja. 
  19. Tim za zaštitu od diskriminacije, nasilja, zlostavljanja i zanemarivanja procenjuje bezbednost učenika u novonastaloj situaciji i donosi odluku o budućim postupcima. 
  20. Ako Tim za zaštitu od diskriminacije, nasilja, zlostavljanja i zanemarivanja proceni da je situacija zabrinjavajuća za učenika, direktor Škole obaveštava Centar za socijalni rad. 
  21. Stručni saradnik i odeljenjski starešina učenika pružaju psihosocijalnu podršku učeniku. 
  22. Tim za zaštitu od diskriminacije, nasilja, zlostavljanja i zanemarivanja prati efekte preduzetih mera u saradnji sa Centrom za socijalni rad. 
  23. Ako Tim za zaštitu od diskriminacije, nasilja, zlostavljanja i zanemarivanja proceni da treba odložiti prijavljivanje, nastavnik-odeljenjski starešina i pedagog, psiholog procenjuju situaciju i donose odluku da li treba pozvati roditelje na razgovor. 
  24. Ako su nastavnik-odeljenjski starešina i psiholog procenili da treba pozvati roditelja, razgovor sa roditeljem obavlja pedagog ili psiholog. 
  25. Psiholog/pedagog o tome obaveštava Tim za zaštitu od diskriminacije, nasilja, zlostavljanja i zanemarivanja. 
  26. Nastavnik-odeljenjski starešina pruža podršku učeniku u odeljenju. 
  27. Nastavnik-odeljenjski starešina u saradnji sa Timom za zaštitu od diskriminacije, nasilja, zlostavljanja i zanemarivanja prati situaciju. 

 

Član 28 

 

Procedura intervencija u slučaju da se dogodi nasilje nad učenicima od strane zaposlenih u Školi

Ako neko od zaposlenih primeti da se dešava nasilje nad učenikom od strane zaposlenih, obavezan je da prekine nasilje. 

  1. Osoba koja je prekinula nasilje dužna je da prihvati učenika, umiri ga, pruži mu empatiju i smesti ga u bezbednu i detetu prihvatljivu sredinu do dolaska roditelja. 
  2. Ako se nasilje dogodilo pred drugim učenicima osoba koja je prekinula nasilje obavezna je da se pobrine da kod učenika uđe odrasli koga učenici prihvataju i koji je u stanju da ih smiri. 
  3. Odmah potom osoba koja je prekinula nasilje obavlja razgovor sa osobom koja je vršila nasilje, u cilju smirivanja situacije. 
  4. Osoba koja je prekinula nasilje o tome obaveštava direktora Škole, koji po potrebi kontaktira zdravstvenu službu i policiju. 
  5. Direktor obavlja razgovor sa osobom koja je vršila nasilje i o tome obaveštava roditelja deteta. 
  6. Direktor saziva Tim za zaštitu od diskriminacije, nasilja, zlostavljanja i zanemarivanja radi procene nivoa nasilja, nivoa rizika i rešava se da li će boravak učenika u Školi biti najpovoljniji za učenika. 
  7. Direktor pokreće disciplinski postupak nad osobom koja je vršila nasile. 
  8. Zaposleni se udaljava sa radnog mesta do okončanja postupka. 
  9. Uključuju se nadležni organi (prosvetni inspektor). 
  10. Direktor zajedno sa Timom za zaštitu od diskriminacije, nasilja, zlostavljanja i zanemarivanja vodi praćenje efekata preduzetih mera. 

 

Ako neko članu Tima, ili bilo kom drugom u Školi prijavi sumnju o postojanju nasilja nad detetom od strane nekog zaposlenog u Školi, osoba koja je dobila ovu informaciju o tome obaveštava direktora. 

  1. Direktor saziva Tim za zaštitu od diskriminacije, nasilja, zlostavljanja i zanemarivanja koji određuje način daljeg praćenja situacije. 
  2. Ako je sumnja potvrđena direktor obaveštava roditelje i pokreće disciplinski postupak. 
  3. Zaposleni se udaljava sa radnog mesta do okončanja postupka. 
  4. Uključuju se nadležni organi (prosvetni inspektor). 
  5. Direktor zajedno sa Timom za zaštitu od diskriminacije, nasilja, zlostavljanja i zanemarivanja vodi praćenje efekata preduzetih mera. 
  6. Ako sumnja nije dokazana vrši se praćenje dalje situacije na način koji odredi Tim za zaštitu od diskriminacije, nasilja, zlostavljanja i zanemarivanja. 
  7. Praćenje situacije podrazumeva razgovore sa učenicima, roditeljima i zaposlenima u Školi, nenajavljeni ulazak u prostor u kome borave učenici sa osobom na koju se sumnja da vrši nasilje i sl. 

 

Član 29 

Procedura intervencija u slučaju kada se u ustanovi dogodi nasilje među učenicima

 

  1. Ako neko od zaposlenih primeti da se dešava nasilje među učenicima obavezan je da prekine nasilje. 
  2. Odmah potom osoba koja je prekinula nasilje obavlja razgovor sa učenicima u cilju smirivanja situacije. 
  3. Ako osoba koja je prekinula nasilje nije nastavnik-odeljenjski starešina tog odeljenja, poziva nastavnika-odeljenjskog starešinu odeljenja ili stručnog saradnika. 
  4. Nastavnik-odeljenjski starešina rešava konflikt među učenicima tako da svakom učeniku u konfliktu pruži empatiju. 
  5. Nastavnik-odeljenjski starešina obaveštava roditelja o samom nasilju i o aktivnostima pojačanog vaspitno obrazovnog rada koji će preduzeti u okviru odeljenja. 
  6. Nastavnik-odeljenjski starešina obaveštava stručnu službu i zajedno kreiraju plan akcije koji se sprovodi u odeljenju. 
  7. Ako postoji pritužba roditelja ili učenika da se događa nasilje među učenicima u odeljenju, osoba koja je dobila ovu informaciju o tome obaveštava stručnu službu i nastavnika-odeljenjskog starešinu. 
  8. Stručna služba obavlja razgovor sa nastavnikom-odeljenjskim starešinom i nakon toga sa učenikom-učenicima u sukobu. 
  9. Nakon što dobije informaciju o sumnji za nasilje među učenicima, nastavnik-odeljenjski starešina razgovara sa učenicima u odeljenju i fokusirano prati njihovo ponašanje. 
  10. Ako nastavnik-odeljenjski starešina misli da mu treba pomoć u rešavanju nastale situacije, formira se Tim za zaštitu od diskriminacije, nasilja, zlostavljanja i zanemarivanja, koji tada donosi plan akcije o rešavanju problema. 
  11. Svaki sukob među učenicima u odeljenju nastavnik-odeljenjski starešina rešava tako da postupa u skladu sa procedurama Posebnog protokola za zaštitu dece i učenika od nasilja, zlostavljanja i zanemarivanja u ustanovama obrazovanja i vaspitanja, u zavisnosti od konkretne situacije (uzrast, oblik nasilja, broj uključenih, mesto dešavanja, mogućnost da se pozove pomoć)..
  12. Nastavnik-odeljenjski starešina vodi evidenciju o pojavama nasilja među učenicima u odeljenju. 
  13. Nastavnik-odeljenjski starešina zajedno sa stručnom službom izrađuje plan akcije i sprovodi ga u svom odeljenju. 

 

Član 30 

 

Procedura intervencija u slučaju kada učenik ne dolazi redovno u Školu 

 

  1. Pravdanje učenikovih izostanaka vrši se u skladu sa posebnim opštim aktom Škole.
  2. Ako nastavnik u svom odeljenju ima učenika koje izostaje, a nisu opravdani izostanci u skladu sa opštim  aktom Škole, nastavnik je obavezan da telefonom, a dodatno i putem elektronske pošte kontaktira učenikovu porodicu i sazna zašto učenik ne dolazi u Školu. Ako nastavnik ustanovi da je učenik izostao bez opravdanja, obavezan je da već u tom razgovoru obavesti roditelja/zakonskog zastupnika o zakonskoj obavezi roditelja/zakonskog zastupnika da njegovo dete pohađa osnovnu školu. 
  3. Ako učenik i bez obzira na obaveštavanje roditelja/zakonskog zastupnika od strane vaspitača i dalje ne dolazi u Školu nastavnik je dužan da upozna direktora sa izostancima. 
  4. Isto tako, ako nastavnik ne uspe da kontaktira roditelja/zakonskog zastupnika telefonom ili putem elektornske pošte, a učenik i dalje ne dolazi u Školu nastavnik je dužan da upozna direktora sa izostancima. 
  5. Nakon informacije od nastavnika da učenik bez opravdanja od roditelja/zakonskog zastupnika ne pohađa osnovnu školu, direktor je dužan da učenikovom roditelju/zakonskom zastupniku uputi pisano obaveštenje o merama koje će Škola preduzeti u slučaju i daljeg učenikovog neopravdanog izostajanja. 
  6. Ukoliko učenik i sledećih nedelju dana nakon obaveštenja ne bude dolazio u Školu, nastavnik je dužan da o tome ponovo obavesti direktora. 
  7. Ako direktor dobije informaciju od nastavnika da, i nakon pisanog obaveštenja roditelju/zakonskom zastupniku, učenik i dalje neopravdano izostaje, obavezan je da u roku sledećih nedelju dana sazove Tim za zaštitu od diskriminacije, nasilja, zlostavljanja i zanemarivanja i informiše ga o učenokovom izostanku. 
  8. Kad dobije informaciju od direktora o učenikovom izostajanju, Tim za zaštitu od diskriminacije, nasilja, zlostavljanja i zanemarivanja upućuje protiv roditelja/zakonskog zastupnika obaveštenje opštinskoj upravi

 

 

Član 31

Procedura intervencija u slučaju kada se dogodi elektronsko nasilje od strane zaposlene osobe 

 

Ako neko od zaposlenih primeti da se dešava elektronsko nasilje nad učenikom od strane zaposlenog: 

  1. Obavezan je da obavesti direktora. 
  2. Direktor formira Tim za zaštitu od diskriminacije, nasilja, zlostavljanja i zanemarivanja radi provere informacija, utvrđivanja nivoa nasilja i nivoa rizika. 
  3. Direktor obavlja razgovor sa osobom koja je vršila nasilje i o tome obaveštava roditelja. 
  4. Direktor pokreće disciplinski postupak protiv zaposlenog. 
  5. Zaposleni se udaljava sa radnog mesta do okončanja postupka. 
  6. Uključuju se nadležni organi (prosvetni inspektor). 
  7. Direktor zajedno sa Timom za zaštitu od diskriminacije, nasilja, zlostavljanja i zanemarivanja prati efekte preduzetih mera. 

 

V. ZAŠTITA I BEZBEDNOST UČENIKA ZA VREME OSTVARIVANjA VASPITNO-OBRAZOVNOG RADA VAN ŠKOLE

 

Član 32 

 

Na ostvarivanje zaštite i bezbednosti učenika za vreme boravka na zimovanju, izletu, kao i za vreme izvođenja neke druge aktivnosti van Škole primenjuju se odredbe posebnog Pravilnika.

 

VI. ZAŠTITA I BEZBEDNOST NA PUTU IZMEĐU KUĆE I ŠKOLE

Član 33 

Škola ne preuzima i ne snosi odgovornost za zaštitu zdravlja i bezbednosti učenika na putu od kuće do škole i obrnuto, kao i na putu od kuće do mesta na kome se održavaju određeni sadržaji obrazovno-vaspitnog rada sa učenicima, a za koje Škola ne obezbeđuje usluge prevoza. 

 

Odgovornost za zaštitu zdravlja i bezbednosti učenika u slučajevima iz stava 1 je u nadležnosti učenika i roditelja.

Škola, odnosno nastavno osoblje, je u obavezi da u saradnji sa zaposlenima ustanova, odnosno objekata u prostorijama u kojima se organizuje deo sadržaja iz obrazovno-vaspitnog rada sa učenicima preduzima sve potrebne mere zaštite zdravlja i bezbednosti učenika.

 

VII. ZAVRŠNE ODREDBE 

Član 34 

Stupanjem na snagu ovog Pravilnika, prestaje da važi Pravilnik o merama, načinu i postupku zaštite i bezbednosti učenika za vreme obrazovno vaspitnog rada i drugih aktovnosti koje organizuje International School od 19.01.2023.godine. 

 

Član 36 

Ovaj Pravilnik (3-16-7/2025 od 18.08.2025. stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja na oglasnoj tabli Škole. 

 

Predsednik Upravnog odbora/ President of the Founding Board

______________________________

Zorana Bodiroga

Register
Upis za generaciju 2025/26. je u toku! Prijavite se ovde »