Dan nauke, koji je organizovan isključivo za učenike Year 10, dočekao ih je po povratku sa uskršnjeg raspusta. Ovogodišnja tema bila je „Klimatske promene i zagađenje”. Učenici su imali priliku da vide kako je najvažnija tema današnjice objašnjena i opisana kroz prizmu različitih predmeta.
Klimatske promene i mentalno blagostanje
Uvodno predavanje bilo je iz psihologije i nastavnik Aleksandar Petrović je sa učenicima razgovarao o nekim nekonvencionalnim efektima klimatskih promena. Pored direktnih efekata, klimatske promene utiču na mentalno blagostanje, uzrokujući takozvanu eko-anksioznost. Učenici su pokazali odličnu svest o uzrocima klimatskih promena i kako njihovi postupci mogu pomoći našoj planeti.
Gostujući predavač objasnio kako se treba boriti protiv klimatskih promena
Učenici su imali priliku da upoznaju i naučnika – nekoga ko se već bori protiv klimatskih promena skladišteći održivu energiju i reciklirajući baterije. Petar Laušević, naučnik iz Centra za promociju nauke i istraživač na Nuklearnom institutu u Vinči, upoznao je učenike sa superkondenzatorima i materijalom grafenom – inače, vodećim temama modernog inženjerstva.
Demonstriranje štetnih efekata zagađenja na času hemije
Na predavanju iz hemije učenici su se upoznali sa glavnim zagađivačima vazduha koji negativno utiču na klimu. Naučili su više o uzrocima i posledicama globalnog zagrevanja i načinima sprečavanja dalje štete. Takođe, nastavnica Marija Kovački pomogla je učenicima da izvedu eksperimente kako bi demonstrirali štetni efekat zagađenja i kiselih kiša na prirodno i kulturno nasleđe.
Predavanje iz fizike o rasipanju svetlosti
Nastavnica fizike Ana Vlašić pokazala je kako izgleda rasipanje svetlosti u našoj atmosferi, koje izaziva zalaske sunca pune različitih boja. Kako je objasnila, rasipanje je uzrok zbog kog nebo danju doživljavamo kao plavo, a Sunce kao žuto, iako se svetlost koja dolazi od Sunca smatra belom. Svetlost u interakciji sa molekulima i česticama u našoj atmosferi zavisi od njihove veličine, pa je jedan od načina otkrivanja zagađenja posmatranje boje zalaska sunca. Učenici su u eksperimentu mogli da vide rasipanje bele svetlosti – plavo nebo bilo je zabeleženo u tegli.
Analiza podataka sa nastavnicom matematike
Učenici su prisustvovali i radionici koju je održala nastavnica matematike, a na kojoj su analizirali podatke. Nastavnica Aleksandra Strugar pripremila je podatke o prosečnoj temperaturi tokom proteklih 100 godina, a učenici su naučeni kako da prave grafikone i analiziraju uzroke i posledice koji se mogu iščitati iz njihovih rezultata. Njihovi grafikoni pokazali su porast temperatura, što su učenici povezali sa znanjem iz prethodnih predavanja.
Učenici su uživali u danu posvećenom nauci. Imali su mogućnost da izraze svoje mišljenje i čuju zanimljive činjenice i naučne priče o ovom ogromnom problemu.