Da li je život DNK?
Svi znamo da biologija proučava žive organizme. Takođe znamo koliko (dobro, možda ne tačno koliko) je DNK važan za njih. Međutim, za većinu ljudi, DNK i dalje zvuči kao nešto što će pre videti u nekoj TV seriji nego u učionici, zar ne? Iako do detalja znamo istoriju i strukturu ovog molekula, kao i procese u kojima učestvuje, nismo mogli da se ne zapitamo kako taj molekul zapravo izgleda.
Učenici su nedelju dana učili o biološkim molekulima i istoriji molekula DNK, a prava poslastica je usledila kada im je nastavnica pokazala kako da izvuku DNK iz voća i sopstvenih ćelija.
Učenici su podeljeni u dve grupe. Jedna grupa je izvlačila molekul DNK iz banane, a druga iz ćelija na svojim obrazima. Cilj eksperimenta je bio „razotkriti” DNK kao supstancu koja je vidljiva golim okom.
Obe grupe su radile individualno uz pomoć nastavnice. Učenici su uzimali uzorke (sa svojih obraza ili iz banane). Nakon filtriranja, uzorci su stavljani u epruvete i prelivani hladnim etil alkoholom. Ovo je omogućilo prenos molekula DNK sa dna epruvete na površinu alkoholnog rastvora.
I eto ga, u svoj svojoj raskoši. Osim toga što je precizniji i temeljniji od forenzičkih TV emisija, ovo je svakako i zabavniji način da naučite nešto o DNK, nego da vam neko sve to ispriča.
Saradnja i timski rad na delu
Učenici su na časovima biologije imali priliku da sami osmisle čas i vode nastavu, onako kako oni žele da ona izgleda, da rade projekte u grupama, prave modele ćelije i još mnogo toga.
Učenici su se složili da je svakako najinteresantniji čas bio kada su testirali svoju kooperativnost i kreativnost praveći najvišu konstrukciju od špageta, kanapa i selotejpa. Naime, globalni izazov „The Marshmallow Challenge” ima zadatak da testira spretnost, ideje, kolaboratorske sposobnosti i liderstvo kod učesnika.
Rad u laboratoriji zahteva planiranje i saradnju, a ovo je bio odličan način da se dodatno razvije timski duh u učionici International Schoola.