Na osnovu člana 34 Statuta škole, Upravni odbor International School na sednici, održanoj 02.08.2022. godine, donosi:

PRAVILNIK O RADU ODELJENJSKIH STAREŠINA INTERNATIONAL SCHOOL

I OPŠTE ODREDBE

Član 1

Ovim Pravilnikom utvrđeni su ciljevi odeljenjskog starešinstva, procedura određivanja broja odeljenjskih starešina i imenovanja odeljenjskih starešina, način vođenja evidencije rada odeljenjskih starešina, ocenjivanje rada odeljenjskih starešina, kao i obaveze odeljenjskih starešina.

II CILJEVI ODELJENJSKOG STAREŠINSTVA

Član 2

Cilj odeljenjskog starešinstva je rukovođenje razredom, preduzimanje svih neophodnih radnji da bi razred funkcionisao kao skladna celina (prijateljstvo, brzo rešavanje konflikata, spremnost da se postignu zajednički ciljevi i sl.), podsticanje grupne kohezivnosti (zadavanje zadataka koji podstiču saradnju, podsticanje prosocijalnog ponašanja, pomaganje svakom učeniku da se identifikuje sa razredom kao celinom), ostvarivanje uspešne saradnje sa učenicima i roditeljima učenika, kao i rešavanje tekućih pitanja koja se tiču saradnje između škole i roditelja.

Član 3

Odeljenjski starešina je pedagoški, organizacioni i administrativni rukovodilac odeljenja. Uloga odeljenjskog starešine je primarno vaspitne prirode.

Član 4

Rad odeljenskog starešine vezan je za funkcije i aktivnosti u okviru odeljenjske zajednice.
Jedan od najvažnijih zadataka odeljenjskog starešine je razvijanje i negovanje moralnih osobina i stavova i uverenja učenika. Važna oblast moralnog razvoja je vaspitavanje učenika za stvaranje kulturnih, radnih i moralnih navika.
Odeljenjski starešina posebno upoznaje učenike sa pravilima školskog života i rada i pomaže im da svojim ponašanjem ne narušavaju već uvažavaju i dalje izgrađuju norme humanog ponašanja.
Odeljenski starešina naročito ukazuje na čuvanje školske imovine i utiče na formiranje navika čuvanja materijalnih dobara škole. On pomaže da učenici zauzimaju kritički odnos prema učenicima koji se nemarno odnose prema društvenoj imovini i nastoji da kod učenika formira pozitivan stav prema drugim učenicima, odraslima i imovini. Na taj način odeljenski starešina aktivno utiče na formiranje moralnih stavova i uverenja kod učenika.

U saradnji sa predmetnim nastavnicima, stručnom službom i roditeljima učenika nastoji da se kroz sve nastavne i i vannastavne aktivnosti kod učenika razvija tačnost, urednost, istrajnost, upornost, marljivost i druge osobine pravilnog odnosa prema radu .

Uloga odeljenskog starešine u ostvarivanju zadataka fizičkog i estetskog vaspitanja ogleda se u formiranju kulturno – higijenskih i zdravstvenih navika učenika. Odeljenski starešina upućuje učenike kako da održavaju higijenu i urednost svog radnog prostora, učionice, kabineta, laboratorije i drugih školskih prostorija.

U formiranju odeljenske zajednice odeljenski starešina svojim stavovima, odnosima i shvatanjima stvara povoljnu atmosferu za uspostavljanje socijalnih odnosa od kojih zavisi kvalitet i stepen razvoja učeničkog kolektiva.

Član 5

Program rada ne mora obavezno da se realizuje na času odeljenjskog starešine, već je to moguće izvršiti i kroz vannastavne aktivnosti i kroz individualni rad.

Odeljenski starešina je obavezan da za svaki mesec planira sledeće sadržaje:

  • Časove odeljenskog starešine;
  • Individualne razgovore sa roditeljima;
  • Vođenje pedagoške dokumentacije i propisane evidencije.

Ostale sadržaje treba rasporediti po mesecima u zavisnosti od aktivnosti planiranih Godišnjim planom rada škole:

  • Roditeljske sastanke;
  • Rad sa grupom učenika (u cilju vaspitnog delovanja na učenike sa srodnim problemima);
  • Individualni rad sa učenicima;
  • Priprema i učešće u radu Odeljenskog veća;
  • Organizacija studijskih putovanja, terenske nastave, ekskurzija;
  • Organizacija poseta pozorištu, bioskopu…
  • Društveno-koristan rad – uređenje učionice, sakupljačke akcije, humanitarne akcije;
  • Ostali sadržaji.

III PROCEDURA ODREĐIVANjA BROJA ODELjENjSKIH STAREŠINA I IMENOVANjA ODELjENjSKIH STAREŠINA

Član 6

Predlog za imenovanje odeljenjskih starešina sastavlja i dostavlja Upravnom odboru škole direktor Škole (u daljem tekstu: direktor) najkasnije 15 (petnaest) dana pre početka školske godine.

Kriterijum za utvrđivanje broja odeljenjskih starešina koji će se naći u predlogu iz stava 1 predstavlja broj odeljenja u školskoj godini za koju se imenuju odeljenjske starešine.


Upravni odbor škole o predlogu iz stava 1 raspravlja na prvoj narednoj sednici, u sklopu posebne tačke dnevnog reda, vodeći se kriterijumima za imenovanje odeljenjskih starešina:

  • pedagoško-psihološka sposobnost;
  • razumevanje i sposobnost rešavanja problema učenika i roditelja;
  • stvaranje pozitivne atmosfere u odeljenju;
  • pravedno i objektivno ocenjivanje;
  • da obavlja svoje radne zadatke ažurno i pravovremeno;,
  • motivacija za podsticanje akademskog i socijalnog napretka učenika;
  • poznavanje pravila, procedura i servisa škole;
  • lični etički stav u skladu sa vrednostima Škole.

Upravni odbor škole donosi odluku o usvajanju, delimičnom usvajanju ili odbijanju predloga iz stava 1. U slučaju delimičnog usvajanja ili odbijanja predloga iz stava 1, Upravni odbor škole samostalno odlučuje koji će se nastavnici imenovati za odeljenjske starešine umesto nastavnika za koje predlog nije usvojen.

Svaki nastavnik Škole ima obavezu da obavlja dužnost odeljenjskog starešine, pod uslovom da su od strane Upravnog odbora imenovani za odeljenjskog starešinu.

Na početku školske godine, u formi maila roditeljima i učenicima se predstavlja odeljenjski starešina.

IV OBAVEZE ODELJENSKOG STAREŠINE

Član 7

Odeljenjski starešina je u obavezi da:

1. sistematski prati razvoj svakog učenika, njihov akademski uspeh i psiho-socijalni razvoj i pravovremeno reaguje u skladu sa zapažanjima, konsultujući se sa roditeljima, nastavnicima i stručnim saradnicima;
2. obavlja savetodavni vaspitni rad sa učenicima (pojedinačno, grupno i sa odeljenjskim kolektivom),
3. podstiče i usmerava proces formiranja odeljenjskog kolektiva i javnog mnjenja u odeljenju, radi na bogaćenju interpersonalnih odnosa u odeljenju, pomaže u radu učeničke odeljenjske zajednice i uspostavljanju veza između učenika različitih odeljenja,
4. pomaže učenicima u organizovanju njihovih aktivnosti u oblasti međusobne pomoći u učenju, u regulisanju njihovih međusobnih odnosa (ponašanja), u organizaciji njihove samouprave, u organizaciji zabavnog i kulturnog života itd.,
5. preduzima mere za otklanjanje uzroka neuspeha pojedinih učenika i rešava vaspitno-disciplinske probleme (izriče vaspitno-disciplinske mere i kazne, pohvale, nagrade i sl.),
6. brine o urednosti pohađanja nastave, opravdava izostanke odgovarajućom dokumentacijom i pravovremeno reaguje u slučaju neredovnog pohađanja nastave,
7. drži časove odeljenjskog starešine,
8. brine o aktivnostima učenika kojima se podstiče formiranje njihovih higijenskih, kulturnih i radnih navika (uključivanje u aktivnosti škole i sl.),
9. planira i učestvuje u izvođenju učeničkih ekskurzija, poseta i izleta,
10. podstiče učenike da se uključe u školske aktivnosti, akcije i manifestacije (akcije solidarnosti, humanitarne pomoći, ekološke i radne akcije i slično),
11. koordinira i usklađuje rad i zahteve svih nastavnika prema učenicima (ličnim kontaktima i na sednicama odeljenjskog i nastavničkog veća),
12. rukovodi radom odeljenjskog veća (priprema sednice, sprovodi odluke),
13. koordinira organizovanje dopunske i dodatne nastave, učeničkih slobodnih aktivnosti i drugih oblika vannastavnog angažovanja učenika,
14. koordinira aktivnosti školskog pedagoga i psihologa u odnosu na učenike svoga odeljenja, kao i u odnosu na njihove roditelje;
15. uspostavlja kontakte između škole i roditelja,
16. proučava i prati socijalno-porodične prilike učenika i o tome, prema potrebi, obaveštava nastavnike, školskog pedagoga i psihologa i upravu škole,
17. stoji na raspolaganju za sastanke sa roditeljima, održava sa njima redovnu komunikaciju i obezbeđuje im pravovremene i aktuelne informacije o aktivnostima učenika;
18. brine o pedagoško-psihološkom obrazovanju i informisanju roditelja,
19. pismeno obaveštava roditelje o problemima učenika,
20. redovno uključuje roditelje u školske aktivnosti;
21. redovno i ažurno obaveštava roditelje o aktuelnim uslugama i dodatnim servisima škole, kao i o eventualnim izmenama od značaja za dinamiku školskih aktivnosti učenika,
22. sarađuje sa drugim vanškolskim faktorima koji su značajni za vaspitno-obrazovni rad sa učenicima (sa savetovalištima, bibliotekama, galerijama i slično),
23. vodi pedagošku evidenciju i dokumentaciju o učenicima i odeljenju (ispunjava đačke knjižice, svedočanstva, prevodnice, ispisnice diplome, matične knjige, pohvalnice),
24. prati način vođenja ostalih podataka o učenicima (dnevnik rada, lični kartoni, matična knjiga, zdravstveni kartoni, dokumentacija o ispitima, posetama roditelja i sl.),
25. registruje službenu prepisku sa roditeljima i starateljima učenika i drugim institucijama,
26. obaveštava direktora i upravu škole o eventualnim problemima u komunikaciji sa roditeljima, u cilju zajedničkog rešavanja problema,
27. izrađuje plan rada za narednu školsku godinu, koji je sastavni deo Godišnjeg plana rada,
28. vodi računa o standardu učenika – udžbenici, ekskurzije, stipendije,
29. upoznaje učenike sa zadacima i sadržajima nastave, pravilima obrazovno-vaspitnog rada, kriterijumima ocenjivanja,
30. štiti učenike i zaposlene od diskriminacije,
31. upoznaje učenike sa pravilima ponašanja u Školi, pravima i dužnostima učenika i drugim važnim odlukama organa Škole,
32. informiše roditelje o zahtevima koje postavlja škola pred učenika,o rezultatima koje učenici postižu u ukupnom obrazovno-vaspitnom radu (najmanje četiri puta godišnje),
33. sačinjava potrebne izveštaje i analize i obavlja druge poslove koji se stavljaju u njegovu nadležnost,
34. sarađuje sa organima škole i Timom za zaštitu od diskriminacije, nasilja, zlostavljanja i zanemarivanja;
35. pomaže u radu Učeničkog parlamenta,
36. učestvuje u donošenju odluke za pokretanje ili odluke o vaspitno-disciplinskoj meri,
37. podnosi direktoru izveštaje o realizaciji obaveza iz ovog Pravilnika, i to najkasnije poslednjeg dana u mesecu za tekući mesec.

V EVIDENCIJA O RADU ODELJENSKIH STAREŠINA

Član 8

Poslednjeg radnog dana svakog meseca, za tekući mesec, odeljenjske starešine dostavljaju direktoru škole izveštaj o radu za dati mesec u vidu odgovora u elektronskom formularu na pitanja koja se tiču opisa poslova odeljenjskog starešine, odnosno rada sa učenicima, saradnje sa nastavnicima i stručnim saradnicima, saradnje sa roditeljima i administrativnog rada.

Direktor je u obavezi da vodi mesečnu evidenciju o radu odeljenjskih starešina ocenjivanjem opisa poslova iz stava 1 ocenom od 1 do 5, pri čemu ocena 1 znači da opis posla nije sproveden u skladu sa propisanim standardima, a ocena 5 da je opis posla u potpunosti sproveden u skladu sa propisanim standardima, a na osnovu izveštaja odeljenjskih starešina o realizaciji obaveza iz ovog Pravilnika.

Direktor ima pravo i obavezu da proveri verodostojnost izveštaja iz stava 1 svakog meseca uvidom u pedagošku dokumentaciju i zapisnike sa roditeljskih sastanaka, kao i putem informacija koje dobija od učenika, odnosno roditelja/staratelja.

U slučaju da direktor u svom izveštaju navede da mesečni izveštaj razrednog starešine nije verodostojan, dužan je u istom da navede realno stanje izvršavanja obaveza navedenog odeljenjskog starešine, a opisi poslova će se oceniti na osnovu izveštaja direktora.

Direktor je u obavezi da obavesti Upravni odbor u slučaju saznanja da podneti izveštaj iz stava 1 nije verodostojan i/ili da odeljenjski starešina ne izvršava uredno obaveze iz ovog Pravilnika.

Direktor je u obavezi da dokument iz stava 2 dostavi Upravnom odboru škole u svakom trenutku kada odbor to zahteva.

Direktor škole vodi evidenciju o radu odeljenjskih starešina putem izveštaja u obliku tabele u elektronskoj formi, koji se sastoji iz četiri dela i opšte ocene:

STANDARDI OPISA POSLOVA

I RAD SA UČENICIMA

  • Odeljenjski starešina pravovremeno i adekvatno reaguje i interveniše nakon svakog Izveštaja o ponašanju i saznanja da je učenik prekršio pravila ponašanja pojedinačno ili u grupi, obaveštavajući roditelje, stručne saradnike i upravu škole o daljim koracima.
  • Odeljenjski starešina pravovremeno preduzima aktivnosti u cilju prevencije nezadovoljavajućeg uspeha učenika ili neocenjenosti, redovno ostvarujući kontakt sa roditeljima, nastavnicima i stručnim saradnicima.
  • Odeljenjski starešina po potrebi inicira i redovno učestvuje u pojačanom vaspitnom radu sa učenikom protiv koga je pokrenut vaspitno-disciplinski postupak, ostvarujući redovnu komunikaciju sa roditeljima učenika.
  • Odeljenjski starešina do kraja poslednjeg radnog dana u nedelji opravdava izostanke učenika na osnovu adekvatnih opravdanja i redovno stupa u kontakt sa roditeljima u slučaju da nije ispoštovan rok predviđen za pravdanje izostanaka od strane roditelja/staratelja.
  • Odeljenjski starešina održava minimum 2 časa odeljenjskog starešine mesečno, a maksimum 5, u skladu sa rasporedom časova.
  • Odeljenjski starešina redovno uključuje učenike svog odeljenja u aktivnosti škole (humanitarni rad, uređenje škole, vannastavne aktivnosti i projekti), motivišući učenike da se odazovu u što većem broju.
  • Odeljenjski starešina planira i učestvuje u realizaciji studijskih putovanja, poseta i izleta i uredno izvršava obaveze propisane zakonom, opštim aktom i ugovorom o radu, što između ostalog podrazumeva i odgovornost za ponašanje učenika i brigu o njihovom zdravlju i bezbednosti.
  • Odeljenjski starešina upoznaje učenike sa pravilima ponašanja u Školi, njihovim pravima, obavezama i dužnostima, motivišući ih da se ponašaju u skladu sa istim.
  • Odeljenjski starešina se redovno informiše i sa učenicima deli informacije o resursima škole, servisima i uslugama koje su im na raspolaganju za unapređenje kvaliteta njihovog uspeha.

II SARADNJA SA NASTAVNICIMA I STRUČNIM SARADNICIMA

  • Odeljenjski starešine pravovremeno reaguje odmah po uočenom lošem uspehu učenika, koordinišući dopunske nastave i obaveštavanju roditelja o neophodnim koracima za unapređenje uspeha.
  • Odeljenjski starešina redovno prati socijalno-porodične prilike učenika i po potrebi o istim obaveštava stručne saradnike i upravu škole o bitnim elementima koji se mogu odraziti na uspeh ili ponašanje učenika.
  • Odeljenjski starešina pravovremeno obaveštava i uključuje stručne saradnike u slučaju potrebe za pojačanim vaspitnim radom sa učenikom i o istom vodi pedagošku evidenciju, zajedno sa izveštajem o preduzetim koracima.
  • Odeljenjski starešina sarađuje sa stručnim timovima Škole, a posebno sa Timom za zaštitu učenika od diskriminacije, nasilja, zlostavljanja i zanemarivanja, na preventivnom i interventnom nivou.
  • Odeljenjski starešina vodi računa o učešću učenika iz svog odeljenja u radu Učeničkog parlamenta i istom vodi evidenciju, sa adekvatnim opravdanjima u slučaju eventualnog odsustva predstavnika odeljenja.

III SARADNJA SA RODITELJIMA

  • Odeljenjski starešina redovno i pravovremeno obaveštava roditelje o napredovanju učenika, eventualnim problemima u ponašanju i svim aktivnostima koje su bitne za akademski i socijalni razvoj učenika.
  • Odeljenjski starešina redovno i pravovremeno obaveštava roditelje o postojećim i novim servisima i ponudama škole u cilju bogaćenja učeničkog portfolija i prilika za dalje školovanje.
  • Odeljenjski starešina redovno istupa prema roditeljima sa ponudama za uključenje u školske aktivnosti, projekte, humanitarne akcije i drugo.

IV ADMINISTRACIJA

  • Odeljenjski starešina izrađuje jasan plan rada za narednu školsku godinu, koji je sastavni deo Godišnjeg plana rada i o istom podnosi polugodišnji i godišnji izveštaj u roku koji odredi Škola.
  • Odeljenjski starešina sačinjava potrebne izveštaje i analize i obavlja druge poslove koji se stavljaju u njegovu nadležnost za potrebe polugodišnjih i godišnjih izveštaja i drugih dokumenata za kojima se ukaže potreba tokom školske godine, u roku koji odredi Škola.
  • Odeljenjski starešina uredno i pravovremeno vodi pedagošku evidenciju i dokumentaciju o učenicima u odeljenju i iste izdaje na zahtev (ispunjavanje đačkih knjižica, izdavanje ispisnica, popunjavanje diploma, propisano formiranje i pravovremeno ažuriranje matičnih knjiga, izvršavanje obaveza u vezi sa Izveštajem o uspehu učenika i dr.).
  • Odeljenjski starešina rukovodi radom odeljenjskog veća pravovremeno pripremajući sednice, izričući mere i obezbeđujući adekvatan savetodavni rad u cilju popravljanja problematičnog ponašanja, sve o čemu podnosi izveštaj za svaki klasifikacioni period u roku koji odredi Škola.

Svaki od navedenih delova evidencije o radu odeljenjskih starešina, direktor škole, na osnovu izveštaja starešina, ocenjuje na mesečnom nivou, dok na kraju školske godine, a najkasnije do kraja juna, izvodi opštu ocenu.

Direktor će na kraju svakog meseca poslati starešinama ocenu ispunjenosti standarda za realizaciju opisa poslova iz člana 8 stav 2 elektronskim putem.

V OCENJIVANJE RADA ODELJENJSKIH STAREŠINA

Član 9

Rad odeljenjskih starešina ocenjuje se svakog meseca, dok se konačna opšta ocena daje jednom godišnje, najkasnije do poslednjeg dana meseca juna, i predstavlja aritmetičku sredinu ocena dobijenih po mesecima u kojima se obavljala funkcija odeljenskog starešine.

Prosečna konačna opšta ocena rada odeljenskog starešine ne može da bude manja od:
1) 5 (pet), ako je aritmetička sredina svih pojedinačnih ocena najmanje 4,50;
2) 4 (četiri), ako je aritmetička sredina svih pojedinačnih ocena od 3,50 do 4,49;
3) 3 (tri), ako je aritmetička sredina svih pojedinačnih ocena od 2,50 do 3,49;
4) 2 (dva), ako je aritmetička sredina svih pojedinačnih ocena od 1,50 do 2,49.
5) 1 (jedan), ako je aritmetička sredina svih pojedinačnih ocena manja od 1,50.

U slučaju da u mesecu nije bilo potrebe za nekom od navedenih aktivnosti u okviru opisa poslova odeljenjskog starešine ista se neće oceniti za taj mesec, te se neće odraziti na prosečnu ocenu kako za taj mesec tako i na konačnu opštu ocenu odeljenjskog starešine.Ukoliko prosečna ocena odeljenjskog starešine u mesecu bude 3.50 ili je odeljenjski starešina izvršio težu povredu radne obaveze, direktor je u obavezi da o tome obavesti Osnivački odbor škole do 2. radnog dana u mesecu koji sledi nakon meseca u kojem je izvršena teža povreda radne obaveze ili evidentirana ocena niža od 3.50. Upravni odbor škole na prvoj narednoj sednici može, u vezi sa napred navedenim, doneti odluku o oduzimanju statusa starešine i o tome obaveštava direktora škole u roku od 2 (dva) dana. Direktor je u obavezi da o napred navedenoj odluci obavesti odeljenjskog starešinu usmeno ili putem elektronske pošte u roku od 1 (jednog) dana. Odeljenjskom starešini, na osnovu odluke o oduzimanju statusa starešine, prestaje status zaključno sa danom u kojem je obavešten o odluci.

U slučaju prestanka starešinstva pre završetka školske godine iz napred navedenih razloga ili na zahtev zaposlenog, odeljenjskom starešini će se aneksom Ugovora o radu umanjiti zarada ugovorena ugovorom o radu, i to za iznos ugovoren za obavljanje poslova odeljenjskog starešine, počev od dana koji sledi nakon dana kada je podneo zahtev u kojem je zaposleni naveo da ne želi više da obavlja poslove odeljenjskog starešine, odnosno od kada mu je prestao status starešine u skladu sa prethodnim stavom.

Izveštaj iz člana 8 stava 2 sastavlja i potpisuje direktor najkasnije do poslednjeg dana meseca juna i dostavlja Upravnom odboru škole koji o istom raspravlja na prvoj narednoj sednici, u sklopu posebne tačke dnevnog reda.

Upravni odbor škole donosi odluku o prihvatanju ili odbijanju napred navedenog izveštaja. U slučaju da Upravni odbor škole odbije određeni izveštaj, isti će vratiti direktoru na ponovnu izradu zajedno sa obrazloženjem o razlozima odbijanja izveštaja. Direktor je u obavezi da izveštaj koji nije prihvaćen od strane Osnivačkog odbora škole ponovo izradi i dostavi Osnivačkom odboru u skladu sa obrazloženjem o razlozima odbijanja, i to u roku od 1 (jednog) dana.

U slučaju prosečne ocene rada odeljenjskog starešine koja je manja od 3.50, direktor je dužan da Upravnom odboru dostavi i predlog zamene odeljenjskog starešine koji bi preuzeo status starešine od nove školske godine.
Upravni odbor će obavestiti direktora o prihvatanju ili odbijanju predloga u roku od 2 (dva) radna dana od dostavljanja izveštaja iz člana 8 stava 2. U slučaju prihvatanja predloga od strane Upravnog odbora, direktor je dužan da obavesti odeljenjskog starešinu čija je ocena manja od 3.50 o prestanku statusa starešine najkasnije 2 (dva) radna dana nakon prihvatanja predloga od strane Upravnog odbora. Odeljenjskom starešini prestaje status zaključno sa danom u kojem je obavešten o odluci.

U slučaju prestanka starešinstva iz napred navedenog razloga, zaposlenom će se aneksom Ugovora o radu umanjiti zarada ugovorena ugovorom o radu, i to za iznos ugovoren za obavljanje poslova odeljenjskog starešine, počev od dana koji sledi nakon dana kada mu je prestao status starešine u skladu sa prethodnim stavom.

Neizvršenje ili neuredno izvršenje obaveza iz ovog Pravilnika od strane direktora predstavlja povredu radne discipline.

VI ZAVRŠNE ODREDBE

Član 10

Pravilnik o radu odeljenjskih starešina International School stupa na snagu danom donošenja.

Stupanjem na snagu ovog Pravilnika prestaje da važi Pravilnik o radu odeljenjskih starešina del.br. 215-3/2020 od 25.08.2020.

Predsednik Upravnog odbora

_________________________________

Nikola Subotić

Register
Upis za generaciju 2024/25. je u toku! Prijavite se ovde »