Postoji 6 različitih nivoa učenja koji određuju način na koji razmišljamo i procesuiramo informacije: pamćenje, razumevanje, primenjivanje, analiziranje, vrednovanje i stvaranje. Prva 3 nivoa su, razumljivo, jednostavnija, dok su druga 3 kompleksnija i značajnija za učenike.
1. PAMĆENJE – Održavanje osnovnog znanja kroz učenje napamet ili prostim pamćenjem. Ovo je možda moglo da prođe u osnovnoj školi, ali što više napredujete u nivoima obrazovanja, to vam je potrebnije da učinite nešto više sa informacijama koje dobijate.
2. RAZUMEVANJE – Podrazumeva da naučeno možete i da ponovite svojim rečima i da objasnite šta se tačno događa u procesu koji opisujete.
Prva dva nivoa učenja pružaju dobru i čvrstu osnovu za nastavak i nadgradnju u obrazovnom procesu, i zato su oni veoma važni. Bez njih ne bi bilo ni naprednog učenja i stvaranja, odnosno neprednih nivoa znanja.
3. PRIMENJIVANJE – Testiranje u srednjoj školi i na fakultetu podrazumeva da upotrebite ono što ste naučili na prethodnim nivoima da biste rešili određene zadatke ili probleme. Primena zahteva da povezujete, rešavate probleme i da apstraktne ideje pretvarate u konkretne, praktične situacije.
4. ANALIZIRANJE – Nakon što primenite svoje znanje u praksi, biće potrebno da ga analizirate ili rastavite na različite komponente. Ovaj nivo znanja vam dozvoljava da uočite i ukažete na međusobne veze između svih elemenata koji čine proces i njegove celokupne strukture. Možete da uočite neizgovorene pretpostavke, logična obrazloženja i relevantnost podataka.
Na ova dva nivoa tačno znate da li dovoljno dobro poznajete materiju da biste dobro uradili test. Možete da odgovorite na pitanja: Zašto? Šta ako…? ili Kako bi nešto funkcionisalo?
5. VREDNOVANJE – Na ovom nivou je neophodno da date svoj sud, kritički razmišljate i ocenjujete informacije koristeći svoje znanje da donosite odluke i argumentujete svoje stavove. Na ovom nivou je neophodno da kritički razmišljate i da istinski, suštinski razumete proces ili oblast o kojima govorite.
6. STVARANJE – To je najviši nivo učenja, znanja i razmišljanja, na kome kombinujete elemente kako biste formirali koherentnu funkcionalnu celinu. Ono zahteva inventivnost, kreativnost i originalnost da bi se osmislile i stvorile nove stvari. Stvaranje objedinjuje sve nivoe učenja da bi se isplanirao, dizajnirao i u praksi primenio novi proizvod, koncept ili funkcija.