Na osnovu člana 34 Statuta International Schoola, na sednici održanoj dana 25.08.2020. Upravni odbor International Schoola usvojio je:
Pravilnik o radu mentora učenika International Schoola
I Uvodne odredbe
Član 1
Ovim Pravilnikom utvrđeni su ciljevi mentorstva, postupak dodele mentora učenicima, procedura za rad mentora, procedura određivanja broja mentora i imenovanja mentora, način vođenja evidencije rada mentora, ocenjivanje rada mentora, formiranje rang liste mentora, kao i obaveze nastavnika i stručnih saradnika tokom mentorstva.
II Ciljevi mentorstva
Član 2
Cilj mentorstva je da stvori mogućnost za stalno unapređenje veština i znanja, odnosno lični razvoj i napredovanje. Ključne karakteristike mentorstva jesu: poverljivi razgovori, savetovanje, profesionalno usmeravanje, motivisanje, prevazilaženje problema, podrška i sl.
Zadatak mentora je da prati rad, učenje, vannastavne aktivnosti, napredovanje i ponašanje učenika koji ga je odabrao.
Član 3
Mentor ima značajnu ulogu u pronalaženju odgovarajućih metoda i načina za prevazilaženje najrazličitijih poteškoća učenika (uz konsultativni rad s psihologom i pedagogom Škole), pomoći u savladavanju gradiva, stvaranju klime za uspostavljanje kvalitetnijih odnosa na relaciji učenici–profesori–roditelji, prepoznavanju interesovanja, sklonosti i afiniteta učenika, kako bi mogao da se opredeli za određeni fakultet.
Od mentora se očekuje da učenicima budu model i uzor, da vrednuju i analiziraju njihov rad, da ih savetuju, daju povratne informacije o radu, upućuju konstruktivnu kritiku, ali i da ih podržavaju i ohrabruju. Mentori pomažu učenicima kada imaju problema u savladavanju gradiva ili u uklapanju u sredinu. Kao mentori, profesori su dužni da prepoznaju i informišu učenike o njihovim mogućnostima i pripremaju ih za fakultet.
III Postupak dodele mentora
Član 4
Svi nastavnici International Schoola imaju obavezu da obavljaju dužnost mentora učenika, pod uslovom da su od strane učenika odabrani za mentora.
Član 5
Mesec dana od početka školske godine učenici, uz konsultaciju sa pedagoško-psihološkom službom Škole, biraju profesora – mentora.
Spisak potencijalnih mentora učeniku se dostavlja na imejl koji je učeniku dodelila Škola.
Član 6
Direktor Škole određuje rok u kojem su učenici dužni da Školi dostave odluku o izbora mentora, o čemu obaveštava učenike u pisanom pozivu za izbor mentora.
Rok u kojem su učenici dužni da donesu odluku o izboru mentora i o tome obaveste Školu ne može biti duži od 7 dana od dana prijema obaveštenja sa spiskom mentora.
IV Procedura za rad mentora
Član 7
Za vreme mentorskog rada mentor ima obavezu pridržavanja sledećih pravila:
- tokom prvih mesec dana, učenici upoznaju profesore kako bi jednog odabrali za svog mentora;
- početkom oktobra, učenici se opredeljuju za profesora koji će im biti mentor;
- profesor može imati najviše 20 (dvadeset) mentija u toku jedne školske godine;
- sredinom oktobra, mentori uspostavljaju kontakt sa svojim mentijima i njihovim roditeljima;
- u novembru i martu, mentori organizuju otvorena vrata za roditelje ukoliko žele lično da im se obrate i porazgovaraju o detetu;
- tokom školske godine, mentori grade svoj odnos sa mentijima kroz direktnu i indirektnu komunikaciju i, ukoliko prepoznaju probleme koji su van njihovog kruga delovanja, kontaktiraju sa stručnim saradnicima, direktorom i roditeljima kako bi se problemi blagovremeno prevazišli;
- u slučaju da dođe do nesporazuma između mentora i mentija, stručni saradnici preuzimaju ulogu medijatora kako bi se nesporazum izgladio;
- mentor može da prekine svoju saradnju sa mentijem ukoliko proceni da ostvaren odnos nosi rizike za neometan akademski, socijalni i emotivni razvoj deteta. Napred navedeni prekid saradnje stupa na snagu zaključno sa poslednjim danom u mesecu u kojem je doneta odluka od strane mentora;
- učenik može da prekine svoju saradnju sa mentorom ukoliko proceni da ostvareni odnos ne ispunjava njegova očekivanja po pitanju sopstvenog akademskog, socijalnog i emotivnog razvoja. Napred navedeni prekid saradnje stupa na snagu zaključno sa poslednjim danom u mesecu u kojem je doneta odluka od strane učenika;
- ukoliko dođe do prekida saradnje, učenik mora da odabere drugog mentora koji će svoje mentorske obaveze obavljati počev od 1. u mesecu koji sledi nakon meseca u kojem je odabran.
V Obaveze mentora
Član 8
Mentor ima obavezu da:
- uspostavi pozitivan i lični odnos sa učenikom, koji podrazumeva međusobno poverenje i poštovanje, poverljivost, stalnu podršku i redovnu interakciju kroz sastanke i/ili imejlove i četove;
- pruža učeniku pomoć u razvoju veština, tako što će mu pomagati u prepoznavanju i postizanju ciljeva u učenju, podsticati na tolerantno ponašanje i uvažavanje drugih;
- vodi i savetuje učenika, tako što će mu pružati pomoć u identifikovanju problema i pronalaženju rešenja, davati pravovremene i jasne povratne informacije i konstruktivnu kritiku;
- podstiče i ohrabruje samostalnost i odgovornost kod učenika, tako što neće rešavati probleme umesto njega, već će ga podsticati da samostalno pristupa rešavanju problema;
- pomogne učeniku u pronalaženju dodatnih resursa za rešavanje ličnih problema, odnosno da ga uputi na stručno lice;
- ostvari dobru komunikaciju sa roditeljima, tako što će lično kontaktirati sa njima putem imejla, četa ili telefona, kako bi roditelji bili upoznati sa akademskim, socijalnim i emotivnim razvojem svog deteta u Školi;
- upoznaje stručne saradnike i direktora Škole sa svim potencijalnim problemima u akademskom, socijalnom i emotivnom razvoju učenika;
- podnosi direktoru izveštaje o realizaciji obaveza iz ovog Pravilnika, i to najkasnije poslednjeg dana u mesecu na koji se izveštaj odnosi;
- održi minimum 3 (tri) sastanka sa roditeljima učenika-mentija u toku školske godine.
Član 9
Mentor ne odgovara na potrebe učenika za smeštajem, hranom, odećom i sl. Ukoliko mentor primeti da učenik ne dobija adekvatnu roditeljsku ili starateljsku podršku, mentor je obavezan da o tome obavesti stručne saradnike (psihologa i pedagoga).
Mentor ne treba da rešava porodične probleme učenika. Ukoliko primeti da takvi problemi postoje, mentor je u obavezi da o tome obavesti stručne saradnike.
Mentor se ne bavi psihološko-pedagoškim savetovanjem ili terapijom učenika, već je obavezan da, ukoliko za time ima potrebe, potražiti pomoć ili savet stručnih saradnika.
VI Procedura određivanja broja mentora i imenovanja mentora
Član 10
Predlog za imenovanje mentora sastavlja i dostavlja Upravnom odboru škole direktor najkasnije 5 (pet) dana od dana početka školske godine.
Kriterijum za utvrđivanje broja mentora koji će se naći u predlogu iz stava 1 predstavlja broj učenika u školskoj godini za koju se imenuju mentori.
Kriterijum za određivanje nastavnika koji će biti predloženi za mentore je:
- kod nastavnika koji su bili mentori u školskoj godini koja predhodi školskoj godini za koju se imenuju mentori, pozicija na rang listi iz prethodne godine,
- kod novozaposlenih nastavnika i nastavnika koji nisu bili mentori u školskoj godini koja predhodi školskoj godini za koju se imenuju mentori, zainteresovanost za obavljanje poslova mentora, na osnovu informativnog razgovora koji sa napred navedenima obavlja direktor.
Upravni odbor škole o predlogu iz stava 1 raspravlja na prvoj narednoj sednici, u sklopu posebne tačke dnevnog reda. Upravni odbor škole donosi odluku o usvajanju, delimičnom usvajanju ili odbijanju predloga iz stava 1. U slučaju delimičnog usvajanja ili odbijanja predloga iz stava 1, Upravni odbor škole samostalno odlučuje koji će se nastavnici imenovati za mentore umesto nastavnika za koje predlog nije usvojen.
VII Evidencija o radu mentora
Član 11
Evidenciju o radu mentora vodi direktor u posebnom dokumentu u elektronskoj formi.
Evidencija iz stava 1 vodi se na osnovu izveštaja o realizaciji obaveza iz ovog Pravilnika, koje mentori dostavljaju direktoru poslednjeg dana u mesecu za tekući mesec.
Direktor je u obavezi da obavesti Upravni odbor u slučaju saznanja da podneti izveštaj iz stava 2 nije verodostojan i/ili da mentor ne izvršava uredno obaveze iz ovog Pravilnika.
Direktor je u obavezi da dokument iz stava 1 dostavi Upravnom odboru škole u svakom trenutku kada odbor to zahteva.
VIII Ocenjivanje rada mentora
Član 12
Rad mentora ocenjuje se jednom godišnje, najkasnije do poslednjeg dana meseca juna, putem izveštaja u pisanoj formi koji se sastoji iz tri dela:
- prosečan broj mentija,
- broj realizovanih sastanaka sa roditeljima,
- ocena kvaliteta rada sa mentorom (kriterijum: uspešnost u realizaciji obaveza iz člana 8 tačke 1-9).
Deo izveštaja iz stava 1 tačka 1 računa se tako što saberu brojevi mentija za svaki mesec perioda trajanja mentorstva, te se tako dobijeni broj deli sa brojem meseci trajanja mentorstva.
Izveštaj iz stava 1 sastavlja i potpisuje direktor najkasnije do poslednjeg dana meseca juna na temelju izveštaja mentora iz člana 8 tačka 8.
Izveštaj iz stava 1 direktor, nakon izrade, dostavlja direktor Upravnom odboru škole koji o istima raspravlja na prvoj narednoj sednici, u sklopu posebne tačke dnevnog reda.
Upravni odbor škole donosi odluku o prihvatanju ili odbijanju izveštaja iz stava 1. U slučaju da Upravni odbor škole odbije određeni izveštaj, isti će vratiti direktoru na ponovnu izradu zajedno sa obrazloženjem o razlozima odbijanja izveštaja. Direktor je u obavezi da izveštaj koji nije prihvaćen od strane Upravnog odbora škole ponovo izradi i dostavi Upravnom odboru u skladu sa obrazloženjem o razlozima odbijanja, i to u roku od 1 (jednog) dana.
U slučaju prestanka mentorstva pre završetka školske godine, usled prestanka radnog odnosa na zahtev Zaposlenog u toku perioda trajanja mentorstva, Zaposleni gubi pravo na isplatu naknade za celokupni period u kojem je obavljao funkciju mentora.
Mentor kome je prestalo mentorstvo pre završetka školske godine neće se naći na rang listi iz člana 13 ovog Pravilnika.
Neizvršenje ili neuredno izvršenje obaveza iz ovog člana od strane direktora predstavlja povredu radne discipline i predstavlja osnov za otkaz ugovora o radu.
IX Rang lista mentora
Član 13
Rang listu mentora sastavlja direktor najkasnije 2 (dva) dana od usvajanja izveštaja iz člana 12 od strane Upravnog odbora škole.
Rang lista iz stava 1 sastavlja se na osnovu usvojenih izveštaja iz člana 12 i sadrži sledeće elemente:
- ime i prezime mentora,
- prosečni broj mentija (m),
- broj realizovanih sastanaka sa roditeljima (s),
- ocena kvaliteta rada sa mentora (M) (kriterijum: uspešnost u realizaciji obaveza iz člana 8 tačke 1-7),
- minimalni broj sastanaka sa roditeljima učenika mentija u toku školske godine, odnosno broj 3 (tri),
- najveća ocena koju mentor može dobiti prilikom ocenjivanja, odnosno broj 5 (pet)
- ocena rada mentora u procentima (Q).
Podaci rang liste iz stava 2 tačke 2-4. moraju da budu isti kao i podaci iz usvojenih izveštaja iz člana 12.
Podatak iz stava 2 tačke 7 (Q) dobija se tako što se količnik broja realizovanih sastanaka sa roditeljima (s), prosečanog broja mentija (m) i minimalnog broja sastanaka sa roditeljima učenika mentija u toku školske godine, odnosno broja 3 (tri), i količnik ocene kvaliteta rada mentora (M) i broja 5 (pet), koliko iznosi najveća ocena koju mentor može dobiti prilikom ocenjivanja, međusobno pomnože, te se tako dobijeni iznos množi brojem 100 (sto) koliko iznosi najveći broj procenta koje mentor može dobiti prilikom ocenjivanja.
Q = (s / m / 3) x (M / 5) x 100
Podatak iz stava 2 tačke 7 (Q) je element na osnovu kojeg se vrši rangiranje mentora.
Direktor će nakon što izradi rang listu iz stava 1 istu poslati mentorima elektronskim putem.
X Obaveze stručnih saradnika
Član 14
Dužnost stručnih saradnika u postupku dodele i tokom trajanja mentorstva predstavlja:
- procena profesora u smislu prihvatanja odgovornosti mentora,
- usmeravanje i savetovanje mentora,
- nadgledanje i evaluacija odnosa mentora i učenika.
XI Završne odredbe
Član 15
Pravilnik o radu mentora učenika International Schoola stupa na snagu osmog dana od postavljanja na oglasnu tablu Škole.
Stupanjem na snagu ovog Pravilnika prestaje da važi Pravilnik o radu mentora del. br. 143-4/2018 od 20.09.2018. godine.
Predsednik Upravog odbora
________________________________________
Nikola Subotić