U skladu sa članom 34 Statuta International Schoola, Upravni odbor International Schoola je na sednici održanoj dana 25.08.2020. godine usvojio:
Pravilnik o školskim, domaćim i ispitnim zadacima, plagijarizmu i kršenju autorskih prava
I Opšte odredbe
Član 1
Školski, domaći i projektni zadaci predstavljaju osnovne vidove učenja uz pomoć kojih učenici mogu da bolje usvoje gradivo svakog predmeta predviđenog nastavnim planom i programom, dok zadaci i projekti koji ulaze u ocenu iz Kembridž ispita predstavljaju preduslov za polaganje Kembridž ispita.
Odgovornost za izradu pomenutih zadataka počiva na učenicima, dok nastavnici, roditelji, stručni saradnici i mentori mogu da pomognu u uspešnoj izradi ovih zadataka.
Ovim Pravilnikom se uređuje izrada, skladištenje i način predaje zadataka, kao i plagijarizam i kršenje autorskih prava u odnosu na navedene zadatke.
II Školski, domaći i projektni zadaci
Član 2
Školski zadaci su zadaci koje učenici rade u školi na časovima. Školski zadaci uključuju, ali nisu ograničeni na:
- pismenu vežbu na času;
- kontrolni zadatak;
- probni ispit;
- školski projekat;
- pisanje eseja.
Domaći zadaci su zadaci koje učenik radi kod kuće ili u periodu namenjenom za učenje u školi. Domaći zadaci uključuju, ali nisu ograničeni na:
- pripremu za testove ili druge provere znanja;
- istraživački projekat;
- kreiranje prezentacije za predstavljanje istraživačkog rada;
- pisanje eseja ili drugih literarnih radova.
Projektni zadaci su zadaci koji mogu biti urađeni u timskom radu ili individualno, u prostorijama škole, na časovima, ili kod kuće, a uključuju, ali nisu ograničeni na:
- individualni ili timski istraživački projekat;
- kreiranje prezentacije, brošure ili drugog multimedijalnog sadržaja u cilju predstavljanja projekta;
- vođenje dnevnika projekta.
Član 3
Učenik je u obavezi da školske zadatke preda do kraja časa tokom kog je planirana izrada školskog zadatka.
Učenik koji je opravdano odsutan nije u obavezi da naknadno preda školski zadatak, ukoliko mu nastavnik ne dodeli školski zadatak kao domaći zadatak.
Učenik je u obavezi da domaće zadatke preda do termina koji je odredio nastavnik, a koji je naznačen na školskoj platformi za učenike ili u Google Classroom-u i to:
- Učenik predaje domaći zadatak putem školske platforme ukoliko je domaći zadatak zadat putem platforme;
- Učenik predaje domaći zadatak putem Google Classroom-a ukoliko je domaći zadatak zadat putem Google Classroom-a.
Učenici predaju zadatke na načine opisane u tačkama 1 i 2 stava 3 ovog člana i to isključivo putem svog naloga.
Ukoliko je učenik opravdano odsutan sa nastave, i dalje je u obavezi da dostavi domaći zadatak na način predviđen ovim članom u stavu 3, osim ako se sa predmetnim nastavnikom nije drugačije dogovorio, pri čemu se način izvršenja i predaje domaćeg zadatka odvija prema instrukcijama nastavnika.
Projektni zadaci imaju rok od najmanje dve nedelje, a najviše četiri nedelje za izradu i predaju, osim ako nije u pitanju dugoročni projekat, za koji predmetni nastavnik određuje trajanje i način izrade, kao i način predaje projektnog zadatka.
Projektne zadatke učenik predaje u elektronskoj formi nastavniku putem ličnog imejl naloga.
Nastavnik nije u obavezi da prihvati školske, domaće i projektne zadatke ukoliko su predati nakon termina određenih ovim članom. U tom slučaju, nastavnik ima pravo da učeniku dodeli ocenu U (Ungraded).
Nastavnik je u obavezi da zadatke predate u terminima određenim ovim članom pregleda i oceni u skladu sa Pravilnikom o ocenjivanju Cambridge International Assessment Education.
Nastavnik nije u obavezi da obrazloži svoju ocenu, ali je u obavezi da pruži instrukcije učeniku kako zadatak može biti unapređen.
III Ispitni zadaci
Član 4
Ispitni zadaci su zadaci koji predstavljaju komponente Kembridž ispita iz izabranog predmeta, koji uključuju, ali nisu ograničeni na:
- projekte;
- multimedijalne sadržaje;
- kraće ili duže eseje;
- praktične radove i/ili eksperimente.
Učenici International Schoola imaju pravo na podršku nastavnika pri izradi ispitnih zadataka, pri čemu je obaveza nastavnika da:
- objasni sadržaj i cilj zadatka;
- objasni načine na koje učenici mogu uraditi zadatak;
- predstavi pravilne načine citiranja i referenciranja izvora.
Nastavniku je zabranjeno da:
- vrši istraživanje umesto učenika;
- izrađuje bilo koji deo ispitnog zadatka umesto učenika;
- ispravlja ili unapređuje rad učenika nakon što učenik preda rad;
- daje instrukcije o unapređenju ispitnog zadatka učenika nakon predaje rada.
IV Obaveze i odgovornosti nastavnika
Član 5
Nastavnici imaju slobodu da samostalno procene koji tip i obim školskog, domaćeg ili projektnog zadatka će dodeliti učenicima, shodno planu i programu, dok se tip i obim ispitnog zadatka određuje prema zahtevima Cambridge International Education.
Nastavnici su dužni da se pridržavaju sledećih smernica:
- svaki predmetni nastavnik na početku školske godine daje informaciju učenicima usmeno i putem elektronske pošte o: vrsti školskih, domaćih, projektnih i ispitnih zadataka, rokovima, načinu izrade i vrednovanja istih;
- svaki predmetni nastavnik u obavezi je da poštuje formu i način zadavanja školskih, domaćih i projektnih zadataka prema stavu 3 člana 3 ovog Pravilnika;
- svaki predmetni nastavnik u obavezi je da na sastanku sa roditeljima na početku školske godine istakne značaj domaćih, školskih, projektnih i ispitnih zadataka i upozna ih sa procedurom izrade istih;
- svaki predmetni nastavnik ima rok od 5 (pet) dana da pregleda, ispravi i da povratnu informaciju o školskom, domaćem zadatku učeniku ili njegovom roditelju/staratelju, a 7 (sedam) dana kada je u pitanju projektni ili ispitni zadatak;
- ukoliko predmetni nastavnik proceni da postoji potreba da se u domaćem ili projektnom radu nešto ispravi ili doradi, može da traži od učenika da to učini u periodu predviđenom za pregledanje, osim kada je u pitanju ispitni zadatak;
- nastavnik ne sme pružati pomoć učeniku pri izradi ispitnog zadatka;
- ukoliko predmetni nastavnik iz opravdanih razloga nije u mogućnosti da pregleda školske, domaće, ispitne ili projektne zadatke u predviđenom roku, u obavezi je da o tome na vreme obavesti učenike;
- ukoliko predmetni nastavnik usvoji prigovor učenika na vrednovanje domaćeg ili projektnog zadatka, u obavezi je da mu omogući dodatna 2 (dva) dana za doradu istog za domaći i 5 (pet) dana za projektni zadatak;
- predmetni nastavnik je u obavezi da u komentaru da povratnu informaciju o kvalitetu rada i smernice za unapređenje, osim kada je u pitanju ispitni zadatak;
- nastavnik svojim komentarima ne sme uticati na kvalitet ispitnog zadatka koje učenik predaje kao ispitnu komponentu za Kembridž ispite;
- na osnovu lične procene, predmetni nastavnik ima mogućnost da prilagodi težinu i vrstu domaćih ili projektnih zadataka poštujući princip individualizacije i diferencijacije;
- svaki predmetni nastavnik u vrednovanju mora da se pridržava Pravilnika o ocenjivanju učenika uz mogućnost korišćenja opisnog ili brojčanog ocenjivanja;
- svaki predmetni nastavnik je u obavezi da se pridržava Pravilnika o ocenjivanju Cambridge International Assessment Education pri ocenjivanju i davanju instrukcija za ispitne zadatke;
- svaki predmetni nastavnik može da zada najviše 1 (jedan) domaći zadatak nedeljno, dok je za projektne zadatke maksimum 2 (dva) mesečno;
- nastavnik nije u obavezi da prihvati školski, domaći, ispitni ili projektni zadatak ukoliko je predat nakon određenog roka;
- broj, način izrade i kriterijume ispitnih zadataka određuje Cambridge International Education.
V Obaveze i odgovornosti učenika i roditelja
Član 6
Od učenika se očekuje da razumeju važnost izrade školskih, domaćih, ispitnih ili projektnih zadataka i da poštuju sve instrukcije u vezi sa načinom i rokovima izrade istih.
Učenici imaju obavezu:
- da prođu obuku za izradu zadataka;
- da se upoznaju usmeno i putem elektronske pošte sa vrstom domaćih, školskih, ispitnih ili projektnih zadataka, rokovima, načinom izrade i vrednovanja istih;
- da putem elektronske pošte potvrde da su upoznati i saglasni sa gorepomenutim;
- da izrade zadatke u za to predviđenom vremenskom roku;
- da obaveste predmetnog nastavnika ukoliko nisu u mogućnosti, iz opravdanih razloga, da predaju domaći, ispitni ili projektni zadatak u za to predviđenom roku;
- da ulože napor da zadati domaći ili projektni zadatak izrade na najbolji mogući način;
- da se obrate predmetnom nastavniku ukoliko im je potrebna pomoć ili dodatno objašnjenje pre isteka roka zadatog za izradu zadatka;
- da ostanu na dopunskoj nastavi na zahtev predmetnog nastavnika kako bi radili na školskom, domaćem, ispitnom ili projektnom zadatku;
- da samostalno izrade zadati školski, domaći, ispitni ili projektni zadatak, jer je to njihova obaveza, a ne obaveza njihovih roditelja/staratelja, braće, sestara, prijatelja ili drugih rođaka;
- da upoznaju i poštuju pravila izrade zadataka koja će im na početku školske godine biti predstavljena;
- da upoznaju i poštuju odeljak ovog Pravilnika koji se odnosi na sprečavanje plagijarizma i kršenje autorskih prava;
- da sarađuju sa članovima grupe, ukoliko je školski, domaći, ispitni ili projektni zadatak tog tipa.
Učenici imaju pravo da:
- dobiju povratnu informaciju o kvalitetu rada i smernice za unapređenje, osim ako je u pitanju ispitni zadatak;
- traže produženje roka potrebnog za izradu domaćeg ili projektnog zadatka ukoliko su opravdano sprečeni;
- ulože prigovor predmetnom nastavniku ukoliko nisu zadovoljni vrednovanjem, osim u slučaju ispitnog zadatka, kada se vrednovanje odvija prema Pravilniku o ocenjivanju Cambridge International Education.
Član 7
Roditelji/staratelji imaju važnu ulogu u procesu izrade domaćih, ispitnih i projektnih zadataka. Praćenje informacija koje dobijaju elektronskom poštom na nedeljnom nivou o urađenim domaćim, ispitnim ili projektnim zadacima obaveza je svakog roditelja/staratelja.
Od roditelja/staratelja se očekuje da:
- prate izradu školskih, domaćih, ispitnih i projektnih zadataka putem elektronskog dnevnika, platforme i obaveštenja elektronskom poštom na nedeljnom nivou;
- ohrabruju izradu gorepomenutih zadataka;
- pomognu u organizaciji vremena potrebnog za izradu domaćih, ispitnih i projektnih zadataka;
- podrže školu u ostvarivanju principa rada koji podrazumevaju da se svi domaći i projektni zadaci rade u školi u za to predviđenom vremenu;
- stupe u kontakt sa predmetnim nastavnikom, ukoliko postoje opravdani razlozi za produženje roka potrebnog za izradu domaćeg, ispitnog ili projektnog zadatka;
- podstiču traženje dodatne pomoći od predmetnog nastavnika ukoliko za to postoji potreba.
VI Sprečavanje plagijarizma i kršenja autorskih prava
Član 8
Plagijarizam je upotreba ideja, rečenica i stanovišta drugih autora u vlastitom radu, bez adekvatnog referenciranja naziva dela ili imena autora.
Plagijarizam uključuje, ali nije ograničen na:
- upotrebu rečenica, specifičnih temina iskovanih od strane drugih autora i ideja drugih autora u radu učenika bez adekvatne reference na delo ili ime autora;
- izmena forme rečenica ili stanovišta autora, dok su sadržaj i ideja drugog autora prenesene u potpunosti bez adekvatne reference na delo ili ime autora;
- bilo kakav oblik parafraziranja ideje ili dela autora, bez adekvatne reference na delo ili ime autora;
- predstavljanje originalne rečenice ili fraze autora bez znakova navoda (bez forme citiranja), čak i kada je data adekvatna referenca na delo ili ime autora;
- korišćenje rada i/ili delova rada koji nisu originalno delo učenika.
Učenicima je zabranjeno da predaju radove u kojima su navedeni plagirani delovi.
Nastavnik je u obavezi da proveri da li je predat rad učenika njegovo originalno delo.
Ukoliko školski, domaći ili projektni zadatak učenika sadrži elemente plagijarizma, nastavnik ima pravo da odbije rad i dodeli učeniku ocenu U.
Ispitni zadaci koji sadrže elemente plagijarizma neće bti uzeti u obzir, što može rezultirati time da učenik padne ispit.
Član 9
Kršenje autorskih prava predstavlja neovlašćeno izvršavanje bilo koje radnje predviđene isključivim autorskim pravima vlasnika dela, neplaćanje naknade, kao i neispunjavanje drugih obaveza prema vlasniku autorskih prava.
Autorska prava su ekskluzivno pravo autora:
- da im se prizna autorstvo nad radom;
- da im se ime, pseudonim ili znak navede na svakoj kopiji dela, tj. da se navede u svim slučajevima javnog objavljivanja dela, osim ako to tehnički nije moguće;
- da objave svoje radove i utvrde način objavljivanja njihovog rada;
- da zaštite integritet svog rada;
- da se suprotstave eksploataciji njihovog dela na način koji može predstavljati pretnju njihovoj časti ili ugledu;
- ekonomski iskoristiti njihov rad, kao i dela koja su nastala kao remake njihovog rada;
- zabraniti ili dozvoliti drugim stranama da prave beleške ili kopije svog kompletnog dela ili bilo kog njegovog dela;
- zabraniti ili dozvoliti drugim stranama da stave originalno delo ili bilo koju njegovu kopiju na tržište, prodajom ili bilo kojim drugim načinom prenosa imovine;
- da zabrani ili dozvoli drugim stranama davanje u zakup svog originalnog dela ili bilo koje njegove kopije;
- zabraniti ili dopustiti drugim stranama da obavljaju svoj posao;
- zabraniti ili dozvoliti drugim stranama da prezentuju svoj rad;
- kao i druga prava koja nisu predviđena ovim Pravilnikom, ali koja su predviđena Zakonom o autorskom i srodnim pravima.
Nastavni materijali su materijalno vlasništvo Škole i intelektualno vlasništvo nastavnika, odnosno zaposlenih u Školi.
Učenicima i zaposlenima je zabranjeno da skidaju, dele i umnožavaju nastavne materijale bez odobrenja Škole.
Učenicima je zabranjeno da:
- kopiraju, prepisuju ili na drugi način koriste radove i/ili delove radova drugih učenika u svojim zadacima;
- iznose, kopiraju i dele trećim licima nastavne materijale škole;
- iznose, kopiraju i dele trećim licima školske zadatke;
- kopiraju i dele trećim licima domaće, projektne ili ispitne zadatke;
- koriste tuđa autorska dela bez odobrenja ili bez adekvatne reference na naziv dela i ime autora.
U slučaju detektovanog plagijarizma ili kršenja autorskih prava, biće primenjene mere iz školskog Pravilnika o ponašanju.
U slučaju plagijarizma i kršenja autorskih prava pri izradi ispitnih zadataka, učenik može biti diskvalifikovan ili pasti Kembridž ispit.
U slučaju detektovanog plagijarizma ili kršenja autorskih prava, Škola je u obavezi da obavesti roditelje o posledicama koje su iznete u stavovima 6 i 7 ovog člana.
VII Završne odredbe
Član 10
Ovaj Pravilnik stupa na snagu osmog dana od postavljanja na oglasnu tablu škole.
Predsednik Upravnog odbora
________________________________________
Nikola Subotić